Kanske är det så!

Förra veckan fick jag in 0 minuters träning pga de där propparna i lungorna ni vet?

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 09.55.36

Den här veckan har jag fått in 10h! Okej, inte alls träning med kvalitet eller ens något smart upplägg, men ändå! Kroppen har fått röra sig och själen är lycklig! Jag har inte haft något schema den här veckan för jag hade så ont i början så jag sa till min coach att jag hör av mig när jag kan köra igen. Sen var jag på återbesök och fick veta att jag inte skulle träna hårt på en månad. Så egentligen kanske jag inte behöver något schema, det blir ju distans varje dag. Men jag VILL ändå ha schema, så jag i alla fall kan låtsas att jag gör något meningsfullt ;).

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 09.57.09

Idag blir det nog vila från konditionsträning men lite styrketräning istället.

Sen upptäckte jag att det faktiskt är svårt att köra lugnt utan schema! Likväl som jag behöver någon som säger att jag ska köra en viss watt i en intervall behöver jag någon som säger ”håll dig under den här effekten”. Flera dagar cyklade jag faktiskt, i ärlighetens namn, lite för hårt. Jag ville liksom vara där jag slutade innan jag blev sjuk, och tänkte att om jag ändå bara kör distans och aldrig behöver ha extra energi till intervallerna, så behöver jag ju inte köra så lugnt som jag normalt gör på mina lugna långpass? Distans är ju ett ganska vitt begrepp… Så istället för 140 w som brukar va standard på uppvärmning och lång distans för mig nu för tiden så tänkte jag att jag ska ha 150 i snitt. Brukar ändå kännas lätt det med. Dock kändes det INTE lätt nu. Inte alls. Och bara för att jag är så satans envis så körde jag ju på och insåg efteråt att jag var rätt trött. Dessutom blev visst ett pass progressivt varje mil från 150 till 170 bara för att jag var sur på att va trött. Typ..Hmm… logiskt? Vad skulle jag bevisa för mig själv liksom? Att jag kunde cykla i 170 watt? Idiot.. det vet jag ju redan att jag egentligen kan vilken dag som helst utan att egentligen bli trött… Vad hjärnan är töntig ibland?

IMG_3633

Sen är ju frågan varför jag blir mer trött och att pulsen blir högre på en tidigare lätt effekt. Är det bar dålig form till följd av sjukdom och förlorad träning, eller är kroppen upptagen med att ta hand om propparna? Svårt att veta, och det lär väl märkas framöver. Kan bara acceptera det just nu minnas att det inte alltid har varit så. Jag har inte alltid varit i så dålig form som nu =).

Men.. till mitt försvar till veckans något för tuffa distans som jag berättade om, måste jag ändå säga att jag har mått otroligt bra efter varje träningspass, jag är övertygad om att andningen nu nästan är helt normal tack vare att jag har fått ventilera ordentligt.. och 150-160-170 i effekt är fortfarande inte intervallhårt.. Så bli inte arga på mig!

IMG_3721.JPG

Men igår! Då var jag duktig minsann! Tänkte att jag skulle ut och mys-cykla och INTE bry mig om effekten alls, utan BARA ha en skön känsla i kroppen, och jag skulle inte bli andfådd. Eller lite sådär ni vet, men inte trött-trött. Så på 4h 5 min kom jag 10,5 mil och höll 118 i snitteffekt tror jag. 131 i NP. Det var liksom lagom. Det var underbart hela tiden, inte en enda gång kände jag att jag längtade hem pga trötthet, utan jag hade lätt kunnat vara ute ett par timmar till. Så himla skönt =). Testade en ny runda som var hur vacker som helst! Jag som inte trodde att det fanns några bra vägar öster om Mjölby… Tur att jag hade fel! Blev 696 höjdmeter på rundan så lite backar finns det ju i Östergötland ändå!

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 09.37.24

Som ni ser så är det ett par gånger som jag cyklade fel och fick vända… Bland annat när jag kom in på en grusväg med världens hål i marken.. jag vågade inte lita på att den skulle ta slut snart. Och här lyssnade jag faktiskt på läkaren som sa att jag inte får cykla MTB ;).

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 09.51.46

Bildbevis på att jag tog det lugnt! 118 i snitteffekt, 140 snittpuls, långsam kadens för att jag helt enkelt inte ville cykla med tryck utan chillade rätt bra… Tempot säger inte så mkt. Hade lika gärna kunnat va 23 eller 28 beroende på backar/vind osv. Men jag kan nog vänja mig vid att mys-cykla såhär! Lukta på lite blommor, fota lite kor, testa lite väg hit, lite väg dit, stanna för att köpa glass osv osv… Kommer va svårt att gå tillbaka till fokuserade intervaller sen ;).
Skärmavbild 2017-05-21 kl. 09.38.31

En kväll tog jag ut min linje för att fincykla lite, och då testade jag loopen ovan. Mätte den till 14 km så det kan ju va perfekt för tröskelintervaller sen (om det nu blir några sådana i sommar sen)! Helt raka vägar med ganska lite trafik! Peerfekt!

Tack Lungpropparna för att jag nu fått se mig om lite 😉

