Ibland är man mer korkad än annars. T ex som när man ska starta upp träningen efter sjukdom. Kanske inget konstigt att gå på schemat enligt plan om man är 100% säker på att man är helt bra, men ärligt talat igår var känslan i kroppen något osäker. Hostan var kvar, lite rossligt och sådär men jag var PIGG. Så jag tänkte att det fick bära eller brista. Simning på morgonen, och skulle jag känna mig sämre under dagen skulle jag hoppa cyklingen. Om inte, så skulle jag köra enligt plan.

Om du redan har koll på hur en Wahoo Kickr-trainer funderar så kan du hoppa över följande stycke:
Eftersom jag har en trainer där man tar av hjulet och sätter kedjan på trainerns kassett så kör jag alltid med ERG-mode. Jag växlar inte själv. Detta för att jag inte har justerat växlarna efter trainerns kassett. Den bråkar rätt mkt när jag ska växla. När jag kör med det som kallas ERG ger trainern mig motståndet oavsett vilken växel jag har i, oavsett vilken kadens jag trampar i. För att det ska funka så måste man såklart berätta för trainern vilket motstånd man vill ha. Antingen kan man använda en app som man ändrar manuellt, men det är rätt jobbigt när man ska köra korta intervaller. Jag har alltså köpt prenumeration på Trainingpeaks där jag kan göra pass och sen skicka det till trainern via bluetooth. Då behöver jag bara trycka på start en gång och sen ändra motståndet vid behov om jag vill ha mer eller mindre än vad jag trott när jag skapade passet. Detta låter ju superenkelt och bra! Det är det! Om det inte vore så att jag tränar efter effekt uppmätt av min egen wattmätare och inte trainerns. Alla mäter nämligen lite olika. Min trainer kan t ex påstå att jag cyklar i 150 watt men min egen mätare säger 140. Då måste jag ju höja trainerns effekt tills det visas 150 på min egen cykeldator. Om det nu är 150 jag vill ha förstås. Nu kan jag jämföra trainerpassen med de pass jag kör ute och I love it! Sen är det sjukt mycket jobbigare inne p.g.a. olika saker men det tar vi en annan gång.

Igår iaf så hade jag gjort passet innan men var medveten om att jag kanske skulle behöva ändra. Efter start så märkte jag att om jag hade 106% av tänkt effekt på trainerroad så blev det rätt på min cykeldator under uppvärmningen. Bra. Sen när jag kom till intervallerna så märkte jag att det blev lite för högt. Både i jobbet och i arbetsvilan. Och här gjorde jag mitt misstag. Jag är så van vid att intervallerna känns hyfsat enkla utomhus så jag tänkte ”jag kör på”. Det skulle jag INTE ha gjort. Efter några stycken kändes det som att jag riktigt tagit mig vatten över huvudet och det blev en kamp att klara dem över huvud taget. Och JAG GJORDE DET INTE HELLER! Jag tyckte när jag såg på cykeldatorn under tiden som att det såg ut som att jag fixade snitteffekten på alla, men troligtvis i dimman så slutade jag trampa några sekunder innan intervallklockan slog om, och snittet rasade. Helvete! Men jag tror ändå det blev ett bra pass och så mycket failade jag inte med trots allt.

Men kolla passet: Visst är det rätt tydligt att jag är stark i början, och sen får kämpa mer och mer? Effekten blir mer och mer ojämn och sänks tillsammans med kadensen, samtidigt som pulsen stiger. Nästa vecka ska jag vara smartare och jag hoppas verkligen att jag kan köra dem ute igen!

IMG_2512

Maria slängas sen

