Skärmavbild 2017-04-09 kl. 13.56.39

Ibland är kroppen lite konstig minsann. Under den gångna veckan så har jag befunnit mig mellan hopp och fullkomlig träningslycka och sedan förtvivlan! När jag vaknade på tisdagsmorgonen kunde jag nämligen inte gå. När jag satte ner foten så knäppte något till inne i höftleden och det kändes som något låste sig, så jag kunde inte sträcka ut benet helt och det gjorde svinont. Det släppte dock rätt snabbt och då var allt som vanligt. Märkligt. Sen kom det där tillbaka flera gånger under några dagar och jag var livrädd. Hur läskigt är det inte att från ingenstans kunna gå? Inte veta vad som utlöser det eller hur man ska få det som vanligt igen?

Var hos en naprapat som töjde och grejade, vilket i sig kanske var bra, men det verkade inte hjälpa mot ”låsningen” som lägligt nog kom under tiden. Nu känner jag mig lite trött i höften men har inte fått tillbaka det sedan i torsdags morse. Fick i läxa av naprapaten att stretcha både framsida lår och höftböjaren och hoppas att det hjälper…

Annars har träningsveckan varit bra! Blev en dags vila pga ovanstående men i övrigt har jag kunnat köra på. Två pass med cykelintervaller, ett pass löpintervaller, ett långpass löp, ett cykel, ett distans löp och bara två simpass eftersom det tredje försvann där med höftproblemet. Nu är jag lagom mör i kroppen, men har lägligt nog vila idag.

Nu börjar den härligaste tiden på året! Dagarna är ljusa länge, man behöver inte stressa för att hinna cykla efter jobbet, det är relativt varmt när solen skiner och vägarna är sopade. Ljuvligt! Gårdagens långpass på cykel tänkte jag skulle få härda mig lite, och därför tog jag en runda som skulle ge mig mkt sidvind och motvind. Förbannade mitt beslut mig när jag var längst hemifrån kan jag meddela. Långpassen ska vara lätta. Inte över 150 watt. Kan ni tänka er hur långsamt det då går när det är stark motvind? Det går knappt framåt i styrfart. Jag behövde t o m trampa på lätta växlar i nedförsbackarna!! Tror en mil där på mitten gick i 19 km/h. Suck!

Tur då att jag kör efter effektmätare så att jag visste att jag höll planen. Sen att det var sjukt tråkigt att behöva hålla sig till den är ju en annan sak. Sen kan jag inte förstå att det ska va så mkt jobbigare att hålla effekten när man kommer till medvind istället för motvind? I motvind kändes det ju svårt att hålla så låg effekt som 150, men i medvinden fick jag ju trampa på rätt bra för att hålla mig över 140. Alltså inte att den effekten är så jobbig eller så, men jag måste ju tänka på det för att inte trilla ner i fällan och bara ”åka med” i medvinden i typ 0 watt.

I veckan väntar påskledigt från jobbet på fredagen och då hoppas jag att jag ska hinna gosa mycket med systerdottern på 9 månader samt njuta av solen. Har ingen aning om vad det ska bli för väder men jag räknar med sol. Eller hur?

//Maria

