Jag och Adam (coachen) har varit lite försiktig med kvalitet i löpningen sedan jag började springa igen, har istället kört ganska mycket intervaller på cykeln. Nu när jag gått med i Terrible Tuesdays så blir man ju så himla sugen på att köra de där intervallerna på tisdagarna, så jag frågade Adam om vi inte kunde införa dem i schemat. När man kör med en coach så tycker ju jag egentligen att man skall hålla sig till coachens schema, eftersom det förhoppningsvis finns ett genomtänkt upplägg där. Men jag sa till Adam att han såklart får säga nej om han inte tycker att de passar mig eller den fas jag är i träningen nu. Men han var ”på”, och vi bestämde att jag gör dem, men stämmer av varje vecka innan ifall att vi ska justera något. Ibland är det ju mycket volym som jag inte tål riktigt än och så. De två senaste passen har dock fungerat bra och jag tänkte skriva lite om dem :).

img_5768

Tisdag den 7 februari 2017
Totalt 9,40 km på 53:10.

10 min uppvärmning i 9 km/h
3*2000 där första intervallen skulle vara i milfart, och resterande två i 5 km-tempo (Joggvila 200 m emellan)
10 min nedvarvning

Jag var lite osäker på mina farter. På Julafton sprang jag ju milen på 51:18 vilket jag tänkte nog stämmer ganska bra än, så det tempot lade jag på 11,7 km/h vilket alltså är 5:08 min/km.

På de snabbare intervallerna gick jag in i McMillans löparkalkylator, och den föreslog 12,15, eller ja 4:56 min/h. Så så fick det bli! Med facit i hand hade jag nog kunnat lite snabbare. Men det är svårt att veta hur trött man skall bli. Skall det alltid på slutet kännas som att man vill avlida? Eller hade coachen (Mikael Nelker i det här fallet) kanske lagt in 5km-tempo redan från början då? Tills jag gjort nytt test så blir detta säkert bra tider att utgå ifrån. Jag VAR ju trött alltså! Vet att jag längtade efter att det skulle vara över på slutet…

 

img_5769

Tisdag 14 februari 2017
Totalt 11,12 km (tror jag), på 1:04:42

10 min uppvärmning
2*2 km i halvmarathonfart, 200 m joggvila
2 min aktiv vila (jag gick)
6*400 m fart, fokus flow och känsla
10 min nedvarvning

Om jag var osäker på farterna förra veckan, så är det inget mot vad jag var igår! Frågade Adam först och fick svaret att lägga till 20s per km på miltempot sedan sist. Så 5:28 alltså. Om man skriver i 11 km/h på löpbandet blir det 5:27 så det var ju enkelt. Men 400-ingarna då? Adam var på resande fot och svarade inte tillräckligt snabbt (haha klandrar honom inte) så jag tog tillfället i akt att fråga bossen him self, Micke. Han tyckte att jag skulle skriva in 50 min i McMillan, och sedan välja 3km-tempot som kom upp där. Och köra det eller snabbare. Det skulle isf vara 4:33 min/km. Fint, så hade jag något att förhålla mig till.

När jag väl körde så hade jag i huvudet att han sa ”eller snabbare”, så jag började på 4:17 min/km istället. Tyckte att det nog gick lite väl lätt, så jag ökade farten lite för varje intervall och den sista gick i 4-tempo och det var väl eg då som det kändes som att jag fick slita på riktigt. Så med facit i hand hade jag nog kunnat lägga mig kanske på 4:05-10 eller nåt från början? Well well. Man lär så länge man lever! Det var ett roligt pass i alla fall!

img_5776

Ska försöka öka min kapacitet i löpningen och lära kroppen att springa snabbare. De lätta passen som jag har sprungit ute nu i vinter har känts ganska lätta och tempot har verkligen gått upp om jag jämför med innan. Det är kul! Men jag märker också att jag är ovan vid att springa snabbt. Även när det är en nedförsbacke eller väldigt lätt parti springer jag nästan aldrig snabbare än 5:20-tempo kanske, även om jag verkligen skulle kunna. Det är som att benen är inprogrammerade att inte röra sig snabbare än så. Eller snabbare, och snabbare, behöver inte direkt höja kadensen, men att få ut längre steg i den kadens jag har. Det kräver nog träning bara det, förutom bara konditionen i sig!

Det jag gillar med att ha coach, eller att följa det här schemat är mycket att det verkligen står uttryckligen ”värm upp i 10 min”, ”varva ner i 10 min”. I det här fallet inget om tempo där, det är ju ointressant. Man ska ju bli varm/varva ner. Även om jag är utbildad sjukgymnast och PT själv, så är jag lat och hade förmodligen slutat direkt efter sista intervallen utan att varva ner om ingen sagt åt mig att göra det!

Kul pass har det varit hittills i alla fall! Fortsätter att tacka kroppen efter varje gång jag kan springa, för det känns hela tiden som jag springer på lånade fötter som snart kommer att slänga in handduken. Förhoppningsvis sitter det endast i mitt huvud och att jag inte behöver oroa mig =).

Kram, hej och ha en bra dag!

