Hej och hallå =). Bäst att passa på att skriva när man har tid! Tänkte skriva om vad jag har gjort en sån här vecka efter en monsterträningsvecka som Playitas! Det funderar i alla fall jag ofta över när jag ser andra åka på träningsläger – ”men sen då?”. Är det någon vits med att träna x antal timmar på läger om man kör för hårt och blir sjuk sen? Eller ”bara” är supertrött? Men är det någon vits med träningsläger om man kör för lätt då? Det är ju som med allt annat. ”Det beror på”.

Ofta skriver ju jag om vad min coach ger mig för instruktioner, och att jag är nybörjare på triathlon. Vilket är helt sant. Men jag vill också tillägga att jag är utbildad fysioterapeut och PT och har jobbat inom träningsbrachen i >5 år. Så jag är ju ingen novis på träning. MEN just inom triathlon och långdistans som IM är jag det. Så jag tar gärna hjälp, och är väldigt ödmjuk inför att det är så mycket jag inte kan.. Men jag tänker, analyserar och funderar mycket själv kring det jag gör också.

Med det sagt så börjar jag med söndagen, förra veckan faktiskt=). Jag var så nöjd sista dagen på Playitas att jag inte hade ont någonstans, att jag ”bara” var trött och att jag klarat av mängden bra. Det fick jag äta upp på sista löppasset då det när jag började jogga kändes smärta i höftböjaren. Överansträngning. Inte så konstigt efter den där backen till fyren, med tuff cykling efteråt. Dum som jag var så fortsatte jag ändå att jogga men tänkte att det inte riktigt kändes bra. Efter löpningen så blev det värre och värre och under dagen haltade jag fram i snigelfart. SKIT. Dock var jag aldrig speciellt orolig. Det kom inte av något trauma, jag hade inte kännt någonting under eller efter passet innan och det var ju solklart muskulärt. Trött, trött muskel. ”Den får väl vila då”, tänkte jag.

När vi gick av planet hemma så gjorde det fortfarande skitont och jag tog, lite mot mina principer egentligen, en NSAID för att jag ju ändå skulle vila. Jag är starkt emot antiinflammatoriska värktabletter och fortsätta träna. Nu skulle jag ju bara sitta i bil och sen sova.

måndagen vaknade jag och det kändes bättre men vågade inte tro att jag skulle träna. Coachen hade lagt in lätt lätt trainercykling i 45 minuter men jag sa att ”det går inte”. Väl hemma så kände jag ju knappt av något så jag satte mig ändå på trainern och eftersom det inte kändes av något och jag  princip hade noll motstånd så körde jag på. Cirkulatiorisk träning är ju typ bra för allt. Efter det har det inte gjort ont. Yey, bra jobbat kroppen! Men ska ta det som en liten påminnelse om att det är viktigt att inte köra FÖR hårt bara för att det känns som ett underbart flow.

Och lätt träning för mig ÄR lätt träning! Jag kan säga att jag tränar men mena ett sånt här lätt pass. Träning för mig är INTE alltid all in – dö av trötthet. Det är viktigt att komma ihåg innan man jämför sin egen träning med andras pass! Jag har sjukt låg puls på dessa trainerpass. Det är INTE jobbigt.

tisdagen simmade jag på morgonen och tro det eller ej njöt av att vara tillbaka i 25:an. Underbart med frisk luft och 50:an ute, absolut, men vad mycket snabbare det går när man får skjuta ifrån väggen oftare ;). Måste lära mig simma bättre! Hann endast 40 minuter på morgonen men skönt och bra med kontinuitet. På kvällen återigen 45 min lätt lätt på trainern.

onsdagen hade jag lätt löpning och simning på schemat. Sprang på löpbandet i simhallen som uppvärmning och varierade tempot i en stege mellan 6:40 – 6:00 – 5:27 och 5:oo i en stege med 1% lutning. 5:27 och 5:o0 är inte jogg för mig (än 😉 ) men jag återhämtade mig superfort när jag kom tillbaka till 6:40-tempot så jag lät mig hållas. Efter 5,2 km på 30 minuter var det dags för simning. En teknikpyramid på 2,2 km. Jag är rätt dålig på att träna teknik. Gillar inte att göra det när jag inte har någon tränare på kanten. Vet ju ändå inte om jag gör rätt. Men det var ett bra pass där jag även fick träna på att navigera och accelerera och simma om, eftersom det var två bröstsimmare i banan. Orkade inte be dem flytta på sig då de helt klart var för snabba för motionssidan. Svårt det där med små simhallar med högt tryck. Svårt att göra det rättvist!

torsdagen hade jag första kvalitetspasset för veckan. ”Ska jag redan vara pigg och fräsch igen alltså” tänkte jag lite oroligt. Passet var dock ganska kort, men man ska inte låta sig luras! Det var asjobbigt!

  • Vanliga uppvärmningen med stegrat motstånd följt av 5 lätta minuter och sent var det dags för jobbet.
  • Korta intervaller:
    • 10 gånger (60 sekunder@130->135% /60 sekunder vila).

Jag ställde in trainerroad på en stege från 131% av FTP till 135%, men på de två sista fick jag faktiskt sänka till 98% av planerade watt. Så det blev väl 132% igen där. Riktigt jobbigt. En minut är ju kort tid och ÄNDÅ hinner man bli så trött och kraftlös i benen. Märkligt! Fick dock tummen upp av coachen efter passet som var nöjd med den totala effekten som jag lyckats hålla över hela ”serien”. Gött mos =).

Fredagen åkte jag en sväng till Sthlm, och hade egentligen avtalat med några vänner att simma, men på grund av lite logistiska förändringar så blev det inte så. Började dagen kl 5:10 med att springa drygt 8 km, och fick världens håll! Annars var det en bra start på dagen. Hade jag inte haft tidspress till att hinna med tåget så hade jag lätt avbrutit passet. SÅ ont!! Fast jag varken ätit eller druckit något innan. Märkligt.

När jag kom hem från sthlm så satte jag mig på trainern igen och körde passet ”Everest 1”. Ett pass som jag alltid TÄNKER ska vara rätt lätt men som aldrig är det. Jag tror att jag tänker det för att jag när jag skulle köra det första gången såg ett ”kräkjobbigt” pass framför mig, och det är det inte riktigt heller. Så den gången så fick jag en positiv överraskning. Och det där sitter i. Så nu blir jag istället alltid förvånad över hur trött jag blir! Man kör en uppvärmning på stegrad effekt, följt av lite vila för att sen köra:

  • 2 minuter på 110% av FTP, 2 min vila
  • 10 minuter på 90% av FTP, 5 min vila
  • 20 min på 75% av FTP. 5 min lätt och sen slut.

Det ÄR alltså inte så himla höga watt, men jag som är rätt kass på att ligga länge runt tröskeln (i alla fall inomhus) tycker ju att den där 10:an är rätt hemsk.

Igår var vi på dop och det blev senare hem än vad jag trodde. Tänkte flytta passet tills idag (söndag), men då skulle jag ju ha två pass idag och det kände jag inte riktigt för. Så jag satte mig på trainern kl 21:15 för att köra mina två timmar. Sent blir det ju, men inte senare än om jag hade hängt med vänner en lördagkväll ;). 2h som bestod av en mix av olika intensiteten. Inte superhöga watt här heller, men på trainer får man faktiskt slita mer!

  • 10*5 minuter på 80% av FTP,
  • 10* 40/20s på 110/70% av FTP,
  • 20 minuter på 80% av FTP.

Roligt att köra långt när det är lite varierat. Då går tiden fortare. Men jobbigt skall sägas! Den sista 20:minutaren var nästan jobbigast även om pulsen såklart var högre på 40/20.

Jaa då är vi framme vid idag. På schemat står det styrketräning och lätt löpning i 20 minuter. Får dock se hur det blir för jag har lite ont i ryggen. Vet inte riktigt varför. Sånt där kan ju komma utan nån egentlig anledning. Min anledning är förmodligen trötthet. Men är inte orolig. Dock såklart jäkligt onödigt att provocera om det inte känns bra. Vaknade med en bra känsla så det blir nog helt bra under dagen!

Det var min vecka det! Hur har ni tränat?

