skarmavbild-2017-01-21-kl-08-01-26IMG_5303img_4409

Jag funderar ibland på vad som är roligast att läsa om? Generella inlägg med info om t ex ett ställe som Playitas? Mina träningspass, detaljerade med antal minuter i intervallerna, intensitet, vila, känslan, syfte? Eller lite text mycket bilder? Generellt om träning eller mer specifikt om mig?

Jag kan älska att läsa någons blogg med detaljerade beskrivningar just om den personens känsla i ett träningspass, men det kanske bara är för att jag är så nördig?

Nåja. Ge gärna input om ni har lust! Annars skriver jag om det som faller mig in bara och hoppas att ni fortsätter att läsa, höra av er och på samma sätt inspirera mig =).

img_4125

Följ min syrra på instagram och peppa henne mot Ironman Kalmar! Hon är awesome!

Fortsättning på Playitas-temat!

Jag åkte ner med en plan från coachen inlagd i Trainingpeaks, men med löftet att jag kunde ändra lite som jag ville beroende på väder t ex. Jag visste att jag nog skulle få dra ner lite på simningen med tanke på axeln, och jag misstänkte kanske redan från början att jag skulle vilja öka på cyklingen. Dock hade jag verkligen som ambition att göra intervallpassen och att i största möjliga mån följa coachens tankar. Det är ju därför jag har honom :).

När jag kom ner så började vi med att simma ett pass. Klockan var 17, solen hade gått i moln och det började bli lite svalt. I vattnet likaså! Under de långsamma (eeeh, ALLA var långsamma, så långsammaRE kanske jag ska skriva) längderna så kände jag att jag spände mig lite på grund av kylan, och i varje vila så hetsade jag till syrran (som körde samma upplägg) ”KÖR NU, det är inte nog varmt för att vila” även om jag nog egentligen skulle behövt vila mer med tanke på mitt gräsliga tempo. Haha. Efter en timme så var jag rätt glad för att kunna gå upp, ställa mig i en varm dusch och göra iordning mig till buffén!

Nu kan jag inte skriva sådär detaljerat om alla pass, alla dagar, då tar det här blogginlägget aldrig slut. Men såhär såg veckans träning ut till slut (plus simningen på söndagen när vi kom dit):

skarmavbild-2017-01-21-kl-07-29-07

Det blev alltså cykling varje dag, löpning tre gånger och simning 4 gånger. Havssimningarna blev inte så långa, men det var skönt att få lite saltvatten och navigation i kroppen. Ljuger förresten om saltvattnet. Gud så starkt det är att få en kallsup!

Jag märkte redan första passet att min effektmätare inte stämde, och redan då blev jag otaggad på att köra intervallerna som var planerade till dagen därpå. Om man alltid kör intervaller efter känsla eller puls så är det ju inget problem, men jag är så van vid att ha min effektmätare! Det stör mig jättemycket att vara i ”ingenmansland” och inte veta vilken watt jag egentligen har. Nu känner jag ju kroppen väl och hade säkerligen fått till ett bra pass ändå. MEN.. det hade inte varit lika kul 😛 Nä, istället kanske jag gjorde coachen besviken, och lade fler timmar på distans istället. Det blev ju naturliga intervaller ibland i blåsten och i backarna. Ett par pass körde jag ensam, dels det långa på 18 mil till Corralejo, och det sista när de andra var duktiga och simmade och jag inte hade fått nog av cykel ;). Övriga pass körde jag med syrran eller med Lina Bylund som jag lärt känna genom instagram. Så kul! Det är roligt att passa på att ha sällskap även om jag trivs väldigt bra med att cykla ensam. Jag gillar att plugga in öronpropparna och bara susa fram på vägarna en hel dag.

Den där dagen när jag cyklade så långt hade jag en lista på Spotify med gamla Svenska låtar, ni vet såna där dåliga som kan bli ”roliga och peppande” vid rätt tillfällen och sinnesstämning? Typ ”piccadilly cirkus”, ””när vi två blir en, ”Tommy tycker om mig” osv… Jag blev lite glad av dessa töntiga låtar, men efter att jag lyssnat på denna lista tre dagar i rad och hört den där j*vla piccadilly cirkus tio gånger så tröttnade till och med jag. Nu spyr jag på listan. Haha. Typiskt mig! Det var skönt att sätta på ”Tropical House” efter det….

Känslan att träna på Playitas är att det inte är någon idé att bry sig om att planera rundor eller pass efter vind, det kan bli hur som helst ändå, man får släppa alla tankar på hur fort det går, eftersom vinden är brutal och backarna är många! Tiden blir det den blir. Det viktigaste är effekten och vad träningen ger för en själv just där och då. Jag känner mig levande när jag är på Playitas. Ökenlandsskapet och vinden gör att jag känner mig annorlunda än vad jag gör hemma. Man blir stark på ett sätt och oövervinnerlig, och skör på ett annat eftersom man märker hur jäkla liten man är i världen. Naturen är så enormt olik den vi har här i Sverige. Världen är stor och häftig och jag gillar att uppleva det! Det är något med den där vinden!

img_4186

img_4211

Jag trodde att jag skulle gå in på gymmet varje dag typ 10 minuter och köra rehab. Jag satte inte min fot där. Jag trodde att jag skulle ligga vid poolen varje dag mellan mina pass för att återhämta mig, jag låg 5 minuter där en eftermiddag. Jag trodde att jag skulle gå långsamma mysiga promenader längs med stranden och andas in havsdoften. Jag gjorde inte det en enda gång. Varför? Jag hann typ inte! Att träna tar ju tid även när man är ledig! Om man tar en långsam frukost och dessutom är mer mätt än vanligt (haha kan ju hända på buffé) så har ju halva dagen gått!

img_4175

Jag kanske upplevs som lite stressad ibland.. jag kanske borde lära mig ATT låta halva dagen gå. Men en sån här resa är inte bara vanlig semester för mig. Jag vill ju få ut så mycket som möjligt av min träning! Jag tror att det bästa (för mig) hade varit antingen att simma före frukost redan kl 7 (fast såhär års är ju det för mörkt och kallt för min smak), äta vid 8:30, cykla senast 10-14 (beroende på pass såklart), lunch, vila och sen ev löpning vid 17. Eller en dag med bara två pass, äta frukost vid 7:30, cykla vid 9, lunch efteråt och vila och sen löpning på em/kvällen. Gillar inte när det blir för stressigt mellan passen.

img_4178

Haha gud jag låter ju som världens tråkigaste, mest seriösa atlet. Jag är ju amatör. Spelar det någon roll? Kan jag inte bara ta en kaffe, lägga mig vid poolen och chilla? Jo det är klart jag kan också. Det får bli en annan resa kanske ;). Men det är ganska roligt att leka duktig atlet som behöver tänka på återhämtningen också ;).

Hur ser er drömsemester ut? Lika uppstrukturerad som min, eller mer ”ta det som det kommer”?

img_4297

 

