Eftersom jag inte har simmat eller sprungit supermycket så räcker det med ett inlägg för dessa två områden! Ön är självklart fantastisk även för dessa ändamål. Man behöver ju inte nöja sig med att cykla!

Börjar med simningen

img_0620img_0636fullsizeoutput_3d36

Open Water:
Självklart ska man ha med sig våtdräkten till Playitas! Nu har jag bara varit där i januari, februari och mars, och endast simmat i januari. Så jag vet ju inte riktigt hur temperaturen är någon annan tid. MEN, jag som är frusen av mig gillar i alla fall att ha våtdräkt. Den enda plats jag förmodligen inte vill ha våtdräkt är i Mjölby Simhall och säkert även typ i Thailand ;). Nåväl. Våtdräkten skall med!

Den veckan vi var där var det rätt mkt vågor, men lugnare på morgonen, så vi prickade in några fina stunder i vattnet. Det blir djupt ganska fort så man behöver inte simma så långt ut för att få fritt vatten. Det är bäst att gå ner nära Hotell-sidan av stranden och inte Apart-sidan, då det är mkt mer stenar där. Vi gjorde det misstaget första dagen. Med de stora vågor och starka strömmar som var då så kom vi knappt upp, för att vattnet drog omkull en. När man går på stenar som ligger huller om buller i olika strl och dessutom kan vara rätt vassa så har man inte så mkt att sätta emot när de där starka underströmmarna kommer. Nej. Hotellsidan är bäst. Typ nära den där lilla strandbaren (Som btw också har helt okej Hamburgare. Haha jag som inte ens brukar äta det. Hmmm?).

Det ligger lite bojar i vattnet som är bra att navigera på, och är det en fin morgon så kan man se solen gå upp medan man simmar. Ljuvligt!

img_4294

Olympiska poolen
I poolen simmade jag faktiskt bara två gånger. Första gången frös jag ganska mycket. Klockan var 17 och solen hade gått i moln och bassängen höll definitivt inte 25 grader. Kan dock inte säga hur varmt det var. Jag borde väl ha simmat fortare helt enkelt! Så Fortsättningsvis om jag är där tidigt på året så kommer jag att simma med våtdräkt (Jaaa, det kommer jag oavsett vad ni tycker om det), eller se till att det är mitt på dagen när det är soligt och varmt :P. Eller så kanske jag har blivit coolare då och inte bryr mig.

DCIM100GOPROG0160975.img_4319

OBS! Ta med ett par sköna flip flops att ha när ni går till och från stranden/poolen. Jag hade med mig ett par som jag fått gratis någon gång för hundra år sedan och jag höll f-n på att börja gråta efter 100 meter. Sjukt obekväma! Förstörde mitt humör flera gånger. Tog inte med dem hem kan jag säga…

Det kostar 2 Euro (tror jag) att simma i poolen och man bokar bana i Sports Booking. Ligger precis vid poolen och har man glömt något i träningsväg så säljer de det säkert! Man bokar en plats på en bana och har man tur så får man simma ensam i den, men tror det kan vara upp till 6 pers kanske. Minns inte. Men så länge folk crawlar så är man ju inte så mkt i vägen för varandra. Man kan nog hyra en egen bana med om man verkligen vill vara ensam men det har jag ingen aning om vad det kostar.

Löpning

skarmavbild-2017-01-17-kl-22-56-07
Jag hade för mig att det bara var stenhårda grusvägar eller asfalt att springa på, men så var det ju inte! När jag sprang i öknen så var det ju riktigt mjukt för fötterna. Snarare så att det gick mot sand på sina ställen! Man kan nog springa hur långt som helst i bergen, men jag har inte så stor koll. Vet att det går att köpa karta, eller så är det väl bara att springa. Inte direkt så att det är någon skog som man springer vilse i ändå 😉

De tre löprundorna jag sprang kommer här:

Ökenlöp ”bakom hotellsidan”, skrapade ihop 6,18 km på rundan nedan
Här började jag vid Hotellet, ut mot rondell-hållet men direkt höger upp bakom hotellet för att fortsätta ner genom byn. Först uppför ett berg typ och tillbaka och sen ner bakom mot stranden innan jag vände upp igen. Ja ni kan ju se själva om ni vill. Jag har inte så bra koll på hur långt man kan komma på den här sidan. Kändes mest som att jag irrade runt på måfå och vände när det skällde en hund på nån ödslig ”gård” typ. Massa upp och ner och rolig löpning dock! Vill utforska mer en annan gång =).

skarmavbild-2017-01-17-kl-22-16-48

Till fyren, 14,6 km

IMG_0229IMG_0241
Typ alla som åker till Playitas och som gillar löpning springer minst en gång upp till Fyren ”Faro de la Entallada”. Man ser skylten direkt vid Playitasområdet och sen följer man bara samma väg tills man är framme! Först går det lite upp och ner lite trevligt för att sen bli en rejäl stigning den sista kilometern innan man är uppe. Där kan man hämta andan några minuter och titta på den vackra utsikten innan man springer hem igen :). En trevlig runda, men varje gång jag har gått eller sprungit dit (har gått dit när jag varit skadad och inte kunnat springa) har jag tänkt att jag borde ha tagit med vatten. Jag har dock aldrig gjort det. Men gör det ni! Något kortare om man utgår från hotellet än som jag Apartment-området.

skarmavbild-2017-01-17-kl-22-18-37fullsizeoutput_3d0askarmavbild-2017-01-17-kl-22-52-07

Öken bakom Apartment-området
Här på den här sidan finns det massor stigar, och självklart kan man även springa off road. Jag är dock dålig på det. Jag behöver liksom en stor för att veta vart jag ska och inte bli stående och fundera. Ha ha. Om man vill kan man springa ända till Grand Tarajal tror jag! Jag sprang dock och följde två stigar och vände tillbaka samma väg. Blev denna gång 5,71 km men det råkade ju bara bli så. Här är det bara att köra på precis efter tycke och smak som man har just den dagen =).

skarmavbild-2017-01-17-kl-22-19-03

Såklart kan man även springa vanliga vägar, men denna gång ville jag undvika asfalt. Mamma och jag gick en runda när vi var nere 2014 som blev rätt lång. Minns att vi skulle följa några färgade stenar och missade en så att det blev typ 15 km istället för 8. Ooops! ;). Finns garanterat 1 miljon andra personer som har bättre koll på att springa på playitas än jag. Jag tyckas ju alltid vara lite halvskadad när jag är där tycker jag 😛

fullsizeoutput_3bac

Det finns även en löparbana i Grand Tarajal som man också kan hyra nyckel till från Sports Bookingen. Vi gjorde aldrig det men hade planer på. Kostar också typ 2 euro. Kan ju va kul om man tycker intervaller på bana är roligt, och vem gör inte det?

fullsizeoutput_3b9d

Jahopp. Nästa inlägg vet jag inte riktigt om det blir något tema på. Kanske bara över kärlek över ön då eller nåt :). Puss och hej!

