Det kommer ta alldeles för lång tid att skriva om alla upplevelser från denna resa i ett enda blogginlägg. Ingen kommer heller orka att läsa, så jag delar upp lite. Eftersom jag allra mest älskar att cykla och lade drygt 25h på den under veckan, så tänkte jag börja med det!
img_4264
Helt underbart att ha sällskap av den starka cykel-syrran Kristina! ❤

Det finns många bra vägar att cykla på, och eftersom ön är ganska liten så lär man ig att hitta skapligt rätt fort. Det finns kartor att köpa på Playitas (om man nu utgår därifrån), men annars kan man ju kolla ut rutter på t ex Strava eller google maps. Vissa vägar har superfin asfalt och vissa är katastrof. Det kan komma dålig asfalt lite överallt så det är svårt att undvika helt, men varken jag, syrran eller Lina fick någon punka under veckan, så det är nog mest händerna på styret som tycker det är lite jobbigt ;).

img_4461

Det blåser mycket, och egentligen från alla håll, när som helst, men tror ändå det oftast kommer från nordost. Rätta mig någon om ja har fel. Dock kan man inte planera sina rundor efter vinden eftersom väderleksrapporterna stämmer rätt dåligt, och helt plötsligt så vänder vinden ändå! Jag kände mig rätt redo för vind efter min blåsiga festive 500 – vecka, men Fuerte är ju Fuerte. Svårt att jämföra med vinden här! i Sverige. En vän sa en gång att man måste bestämma sig för om man tycker om vinden eller inte, och om man gör det – Grattis! Toppen träning! Jag älskar vinden!! Förutom när den kommer för starkt från sidan i kombination med nedförsbacke och medvind. Då blir jag feg. Men motvind älskar jag. Gillar att borra ner huvudet och liksom mentalt tänka att ön inte vinner över mig ;).

Det är backigt och rätt svårt att hitta en helt platt cykeltur om man vill det, fast är det någon som egentligen vill det när man åker till Kanarieöarna? Vill ni ha platt – Välkomna till Östergötland! Tror dock att det finns betydliga backigare berg på andra öar än fuerte. Så himla högt över havet tror jag inte man är någon gång egentligen, även om det känns så. Rätt många höjdmeter blir det i alla fall!

De rundor jag cyklade denna gång kommer här, om jag cyklat en runda flera gånger eller snarlikt tar jag inte med den såklart..

Norrut mot Tuineje och Antigua, knappt 60 km
Den här rundan är perfekt om man är lite sliten eller trött. Som vinden låg när vi var iväg så hade vi motvind hela vägen till Antigua, och beroende på vilken dag så var det mer eller mindre sidvind. Upp till Antigua är det ju stigning men som ni ser på höjdkurvan nedanför kartan så har man nerförsbacke i princip hela vägen hem sen. Lyx! En dag kunde vi typ rulla hem i 3 mil. Lätt att hitta med eftersom man i princip bara svänger höger två gånger och vänster en gång :).

fullsizeoutput_3cf1
fullsizeoutput_3cf6

Tuineje – Pajara – La Pared – La Lajita, ca 82 km
Den här rundan kändes inte så lång, kanske för att vi tog det så lugnt. Men den kan nog bli jäkligt tuff om man vill. Upp till Pajara är det ett berg som skall cyklas uppför som ni nog ser på kartan, och sedan är det en låååång uppförsbacke up till Las Hermosas som är en fantastisk utsiktsplats! Det var inte sådär äckligt brant, utan tar man det lugnt och fint i backen uppför så är det inte alls jobbigt. Det tar bara lång tid. Sedan när man kommit upp så är det ett par mil nerförsbacke ner till La Pared (ni ser den där lilla avstickaren vi har gjort på den västra sidan ön, det är när vi cyklade in i byn) där man antingen kan äta en god lunch med havsutsikt eller ta en kaffe och chokladbit på det lilla caféet som finns. Efter La Pared är det uppför igen men sen låååång nedförsbacke och trolig medvind ner till östkusten igen. På höjdkurvan ser ni också att det är mest backar i början och sen rätt lätt hem. Vackert längs med vattnet på östra sidan också!

fullsizeoutput_3cf0
img_0042

Långa rundan till Corralejo, ca 15-16 mil
Den här rundan kan man göra på lite olika sätt. Enligt Playitas karta så ska man svänga in mot Antigua efter Puerte del Rosario och sedan ta samma väg hem, men somni ser så cyklade jag längre längs med kusten ganska länge. Även här kommer backarna första halvan, så man kan vara lagom krispig i benen när man når toppen! Den här rundan är härlig eftersom naturen förändras så mycket längs vägen. Från ökenlandskap och berg till sanddyner och halvsutsikt! Sjukt vackert!!

Man är exponerad för mycket vind på hela östra sidan så där kan man ju skicka en önskan till cykelguden om att få den vind man gillar bäst ;). Jag cyklade den här rundan två gånger. En gång precis som ni ser på bilden, och en gång vände jag i en rondell på slutet och körde tillbaka 12 km innan jag vände hemåt för att skramla ihop till 180 km. Bra asfalt nästan hela vägen. Någonstans på vägen upp mot La Olivia tror jag, så är det en seg bit med dålig asfalt. Man förstår det inte för det ser inte ut som en backe direkt, och det är inte säkert att man känner så stark vind, men det går så l-å-n-g-s-a-m-t! Jag tror det är vinden i kombination med så dålig asfalt som tar bort all rull över huvud taget. Då tror man att benen har gått sönder. Men det är inte så lång sträcka trots allt =).

Om man är hungrig när man kommer till Corralejo och vill äta en Hamburgare så kan jag tipsa om en pub ”Clarkies” som ligger på höger sida när man kommit in i Corralejo och nästan precis har svängt höger mot stranden. Där åt jag VÄRLDENS godaste hamburgare! Bara så ni vet =). fullsizeoutput_3cf2
img_4262fullsizeoutput_3cfb
fullsizeoutput_3cf7
fullsizeoutput_3cf5

Loop till Juan Gopar – La Pared – Östkusten, ca 95 km
Den här rundan bara blev till pga att vi körde fel. Eller jag rättare sagt. Men den blev trevlig!! Eftersom vi svängde runt lite så fick vi vind från olika håll och se olika delar av ön.  En bra runda med ett rejält berg på väg mot La Pared! Jäkligt brant, men vacker utsikt! Sen känner man ju sig lite badass när man har klättrat lite och cyklat förbi män med dyra cyklar som går ;).skarmavbild-2017-01-16-kl-12-45-50
fullsizeoutput_3cf9
img_4289

Fintfint sällskap av Lina Bylund!

Ska man ta med eller hyra cykel?
Jag har inte själv tagit med cykel någon gång, så har ingen egen erfarenhet, men jag vet att det kostar runt 700 kr att ta med på flyget (beroende på flygbolag), ca 300 extra med transfer från flygplatsen till hotellet, och det finns ju alltid en risk att den går sönder eller kommer fram för sent. Man behöver även ha något att frakta cykeln i (går inte in närmare där) och ta den till och från flygplatsen i Sverige också.

Jag hyrde cykel på Playitas som var riktigt bra. En BMC med karbonram och ultegraväxlar. Jag tog med egen sadel, egna pedaler samt tempopinnar eftersom de är min snuttefilt i vinden. Det funkade superbra och kostade runt 1500 kr för 6 dagar inklusive försäkring. Kan varmt rekommendera det!!

Har ni några funderingar så tveka inte att hojta till =). Kan jag inte svara så kanske jag vet nån annan som kan!

