skarmavbild-2016-12-13-kl-19-28-54

Idag såg jag av en slump detta inlägg på instagram. Emma är en tjej som jag sett inlägg från ibland på instagram och hon är driven, duktig, och inspirerar många att träna tror jag. Det ser man ju inte minst på att hon har många följare. Emma har skrivit väldigt öppet om sitt kämpande med maten, träning till att springa marathon/halvmarathon och att få ihop vardagen med allt vad det innebär. Jag känner inte Emma, men jag antar att hon som alla andra har sina drömmar och mål och gör sitt bästa för att nå dem.

När jag läser texten ovan, om att en man kom till henne på hennes arbetsplats (gym om jag inte minns helt fel) och kommenterade hennes vikt/utseende och (såklart) gav ett ”välment” (?) råd om vilken träning som skulle passa henne gör mig tokig!!!! Inte bara för att jag är så förbannat trött på utseendehetsen i träningsvärlden överlag, men det finns så många dimensioner i det här som får mig att gå igång…

På sista tiden har jag uppmärksammats flera gånger på det här med ”mansplaining”. För den som inte är så bekant med begreppet så förklarar världens bästa källa wikipedia det såhär: Mansplaining är en sammansättning av de engelska orden man och explain (‘förklara’), som definieras som ”att förklara något för någon, oftast en man till kvinna, på ett sätt som betraktas som nedlåtande eller ringaktande.”[1][2] Lily Rothman från The Atlantic definierar det som ”att förklara utan hänsyn till det faktum att den som får saken förklarad för sig vet mer än den som förklarar, ofta en man för en kvinna”,[3] och den feministiskaförfattaren och essäisten Rebecca Solnit tillskriver fenomenet en kombination av ”övertro och okunskap”.[4]

Detta gäller såklart inte alla män, måste jag väl tillägga. Jag vet flera män som också blir tokiga på detta och verkligen inte vill vara sådana själva.

Jag vet inte hur många gånger jag har fått meddelanden eller kommentarer på min instagram t ex, där en man vill ge mig tips på hur jag ska träna, hur jag ska/inte ska lyssna på kroppen, hur jag ska/inte ska lita på min coach. Jag är inte den som inte vill ha goda råd eller tips, detta kan ju lätt uppfattas att jag inte kan ta någon som helst kritik (Det kan jag visst pappa), men det handlar ju inte om det.

Självklart är det så, att om man har en öppen instagram, gör hashtaggar för att få ut sina bilder till en större krets, så får man ju förstå att man får kommentarer. Jag tycker det är roligt med kommentarer. Men de kan fortfarande göra mig förvånad. Hur kan t ex en person som inte känner mig, inte vet min bakgrund, inte vet någonting om min skadehistorik eller ens mitt nuvarande träningsschema säga åt mig att springa mer och hårdare och inte bör lita på min coach? Jag kan inte begripa det.

Men åter till Emma och ämnet från början. Det spelar väl för i helvete (jag skaaaaa sluta svära) ingen roll hur en person som jobbar på gym ser ut? Jag vet att många som t ex anlitar PT, eller instruktörer blir inspirerade av att se en vältränad person, men vet ni? En vältränad person kan se ut på olika sätt! Är det inte bättre att man lär sig att förstå det? Jag har en överviktig vän som lyfter så sjukt tunga vikter, är superduktiga på olympiska lyft  och är smidig och stark, men hon ser kanske inte ut som idealet på ett gym. Jag har en annan vän som är smal och aldrig har satt sin fot på ett gym. Om hon hade jobbat i en reception på gymmet där Emma jobbar. Tror ni att mannen hade gått fram till den tjejen? Troligtvis inte. Men vilken av tjejerna är mest vältränad? Vilken kropp är starkast och mest hälsosam? Det vet man ju inte förrän man har sett fler bitar i dessa personers liv.

Sara som driver bloggen träningsglädje har skrivit om det med. Att hon själv ofta får frågan (i alla fall förut), hur hon inte kan vara smalare när hon tränar så mycket. Det finns ju hur många anledningar som helst till att en person ser ut på ett visst sätt. Spelar det någon som helst roll? Nej!!! Är det inte bra att människor är olika!? Ser olika ut? Jag har jobbat på gym i många år och jag har haft såna enorma komplex för hur jag sett ut. Helt i onödan! Jag VET att jag var duktig som PT och instruktör när jag jobbade som det. Jag VET att mina kunder var jättenöjda och att de utvecklades jättebra! Och ÄNDÅ kände jag mig obekväm, för att jag inte såg ut som den mallen som jag hade fått för mig att en PT i Sthlm skulle se ut som. Jag önskar att jag kunde gå tillbaka i tiden och säga till mig själv att jag var OKEJ! Jag vill säga till Emma att hon är OKEJ!

Som tur var så behövde inte jag träffa ett sånt as där jag jobbade. Aldrig någonsin har jag varit med om det och jag tycker det är så himla tråkigt att Emma, som tack och lov verkar trygg i sig själv, råkade ut för det. Om den här mannen tycker att en som jobbar på gym ska se ut på ett visst sätt så får han väl tycka det. Men håll tyst för i h******.

