img_4616

Hur gör man egentligen trainercyklingen rolig?

Jag är nog lite knäpp i huvudet, men jag tycker ju faktiskt om mina trainerpass! Dock är det ju såklart inte alls lika roligt som att cykla ute, så jag förstår er som drar er för det in i det längsta. Jag tänkte skriva mina bästa tips för att det ska bli lite roligare:

Se tydligt ”ditt varför” framför dig!
Har du något mål inför nästa säsong? Eller tränar du bara för att du ”måste”? Fundera på varför du tränar! Om du tycker det är tråkigt med trainer och inte har ett mål att bli bättre på att cykla så behöver du knappast sitta och lida. Vålj då något annat?! Men om du som jag har ett tydligt mål nästa säsong så blir det faktiskt lättare! Varje gång jag tänker på mina trainer-pass så tänker jag även på våren när jag kommer få cykla ute igen. Jag tänker på mina inplanerade tävlingar där jag VET att jag kommer att cykla bra. Ja jag vet det. För jag lägger grunden nu. Åh, jag känner hur det pirrar i hela kroppen bara jag skriver om det nu. Målet är satt! Så underbart att man kan träna inför det inomhus redan!

Bra musik med bra kadens:
Det är faktiskt så att rätt musik gör en enorm skillnad för inställning och humör! Hur mår du när du lyssnar på en lugn, sorglig ballad jämfört med energifylld låt i snabbare tempo och drivande ”flow”? Jag är extremt känslig för detta men jag tror inte att jag är ensam! Ibland tränar man bäst till den musik man aldrig skulle drömma om att lyssna på i vanliga fall. Testa! Ett tips är också att se till att den är i en bra takt så att du bara behöver tänka på att trampa på i musikens takt när du börjar bli trött. Det hjälper faktiskt! Om du lyssnar på en låt med tydlig takt, men som går något långsammare än vad du önskar så kan det vara svårt att fortsätta kämpa på ”utanför” takten i önskad intensitet/effekt.

Skit i musiken och kolla på en film?
Detta beror ju på vem du är och vad det är för pass. För mig funkar det superbra att titta på serie/film om det är ett lätt eller lite halvhårt pass. Dock funkar det inte om jag ska kämpa riktigt hårt. Då lyckas jag inte hålla fokus på en handling. Men det är ju inte säkert att du som läser är som jag! Jag gillar serier eller filmer där det händer mycket, där det är en spännande handling. Lite likadant som med musik är det med film för mig. Alla filmer/serier funkar inte varje dag. Jag har nu typ 5 olika serier igång för att jag är sugen på olika stilar olika dagar… HBO Nordic, Via Play, Netflix och SVT Play är tips på ställen där du streamar. Och har du inte chromecast eller Apple-TV så fixa det omedelbums!

Ha bra material:
Ha en cykel du verkligen gillar! Men det gäller ju även när du cyklar ute. Kanske ännu viktigare då. Men jag känner lite kärlek varje gång jag tittar ner på min älskade Argon18. Det är faktiskt sant! Jag må iofs vara lite knäpp men det är okej.  Att jag älskar min cykel gör att jag gärna cyklar oavsett plats!

Ha bra material 2:
Jag cyklade massor på trainer när jag hade en billig begagnad också, och jag älskade det. Så man behöver absolut inget avancerat! MEN, när jag köpte min nya Wahoo Kickr så ökade om möjligt motivationen ännu mer. Det jag gillar är Erg-inställningen som gör att jag bara behöver trampa på utan att tänka eftersom den ställer in rätt motstånd själv. Jag behöver bara välja eller skapa rätt pass själv i Trainerroad, så ställer den in alla intervaller sen. Perfekt för mig som är lite bekväm och lat =).

Använd Trainerroad eller Swift eller liknande:
Jag har aldrig använt Swift, så jag kan inte uttala mig om det, men jag har ju hört många som älskar det. Så om du inte är ett fan av att sitta ensam och trampa på med dina egna tankar så kanske det är något att testa? Trainerroad är ju toppen tycker jag då jag ser intervallerna på skärmen och för att den synkar så bra med min trainer. Att den sidan även har bra träningsprogram är ju toppen för den som inte har en coach.

Ha rätt inställning:
Jag tror inte man ska se trainer-cyklingen som vanlig cykling ”fast inomhus”. Se det istället som något helt annat! Mät upp en egen FTP för trainerpassen, och acceptera att pulsen beter sig annorlunda inomhus och i värme! Sitt gärna nära en öppen dörr och ha en fläkt. Se det som en timme där du får chansen att göra riktigt kvalitativ träning i en extremt säker miljö! Du behöver inte stanna mitt i en intervall för att det kommer en stoppskylt eller korsning, du behöver inte nästan bli påkörd av arga bilister, du behöver inte upptäcka 7 mil hemifrån att ditt vatten är slut eller att du har tappat din energi någonstans på vägen, och du behöver inte få punka långt hemifrån. Och fatta vad smidigt det är att ha 10 sekunder till duschen sen?!

Kör seriösa pass:
Träna inte bara lite halvdant ”rull” en viss tid. Det är svintråkigt!!! Kör fokuserat efter en plan. Bestäm innan vad för intervaller du ska köra. Behöver inte vara svintufft såklart! Men variation gör STOR skillnad i upplevelsen!!!

Men det viktigaste är nog ändå det jag började med: Vad har du för mål? Se det framför dig, se din framgång och känn i kroppen hur jäkla stark du kommer att vara i vår/sommar! Det kommer vara så otroligt mycket värt det!!!!!

 

