Förra helgen började med att min cykel gick sönder (trodde jag) och jag blev förtvivlad! Men efter lite hjälp på distans från en snäll och tålmodig vän så insåg jag till slut med oljiga händer att det inte var cykeln som det var fel på. Det var v-ä-l-d-i-g-t skönt! Ni vet ju hur mycket min cykel betyder för mig! Jag hade gråtit floder om något hade hänt som gjort att jag inte skulle kunna cykla på ett tag 😛

Istället verkade det som att det var något med trainern. Antingen att den inte passade min cykel riktigt (helt plötsligt?!) eller att något hänt med den. Men eftersom min cykel betett sig så märkligt så vågade jag inte använda den mer. Jag bestämde mig för att byta upp mig, och från att ha haft en fullt fungerade begagnad ”osmart” trainer för 700 kr så var jag helt plötsligt ägarinna till en Wahoo Kickr för 13 000 kr! HERREGUUUUD! Jag hade ju kunnat köpa en helt ny cykel för det (typ i alla fall, en begagnad, eller ett par sjyssta hjul)! Eller en playitas-resa! Jag är ju tokig. Med restaurangchansen-häftet fick jag dock 25% rabatt sen. Tack för tipset Carin!!

img_8982

Aja.. upp på cykeln igen och testa nya vännen. Helt underbart att cykla utan att tänka! Bara ställa in effekten på appen/datorn och sen trampa. Himmel! Klart detta var värt pengar =). Ingen mer metronom för att hitta den perfekta kadensen ihop med den perfekta växeln för att få den perfekta effekten…. Ha ha… ni hör ju. Jag behövde en sån! Och så kan vi alla ställa oss frågan vilken diagnos som passar på mig… Jaja 🙂

Efter lite sedvanligt krångel med teknik så verkar det mesta ha fallit på plats och den har fungerat utmärkt. Jag har hunnit med några tuffa träningspass och även ett nytt MAP-test för att ha en ny FTP att utgå ifrån. 260 blev det denna gång. Och om jag inte visste att trainern visar mkt högre effekt så hade jag ju kunnat inbilla mig att jag hade höjt min FTP med 30 watt på tre veckor. Det hade ju varit rätt nice ;). Hur som helst så var jag förra veckan TRÖTT! Framför allt i början. Skulle köra ett pass med 4*10 min som gick åt helvete. Stukade självförtroendet rejält och jag tvivlade på om jag över huvud taget hade på cykeln att göra. Men sedan tog jag mig samman och struntade i det passet. Sånt som händer!

Jag har dock inte känt mig oinspirerad på att träna, eller trött som i ”osugen. Utan mer sån här trötthet som märks i intervallerna. Istället för att vila helt, vilket många nog tänkte att jag borde göra så har jag lagt till pass. Kanske inte supersmart om man känner att man är trött. Jag inser det. Men de pass jag har lagt till har varit lätta recovery-pass. Jag avskyr att vila. Står bara inte ut. Att sitta still utan att ha rört mig innan är inte min grej. Tror inte många förstår hur det är att inte få gå några promenader. Foten måste ju vila. Sjunk störigt även om det är världens största i-landsproblem! Men jag tror många vilar från träningen och istället går en promenad. Jag ska inte göra det. Och den här gången SKA foten bli stark! Så för att inte bara sitta på kontor hela dagen och sedan fortsätta sitta i soffan, så har jag trampat lätt lite fler minutrar än vad som varit schemalagt.

img_8581

Hur som helst. Passen som jag har lagt till har legat på intensitet runt 45-55 % av FTP. Och något intressant med min trainer är att det lätta är lättare än innan. T ex 70% av FTP känns lättare (Och är det också om man ser till puls och upplevd ansträngning) nu än när jag körde med den gamla trainern och min vanliga effektmätare. Jag tror inte det behöver vara dåligt dock. Jag har naturligare en hög kadens nu med den nya, kanske har det något med typen av motstånd att göra. Och jag kommer ju då otvivelaktigt att köra de lätta passen på en lätt intensitet och hög kadens. Jag tror det är bra. Inga fler mellanmjölkspass för mig! Lätt ska va lätt, och hårt kommer att bli hårt! Iiiih!!

Ja. Inte så mycket av en röd tråd i det här inlägget kanske, men tänkte bara presentera min nya kompis och säga att jag tränar på =).

