skarmavbild-2016-09-28-kl-09-14-08

Kan inte bara tiden gå lite snabbare? Jag läser om nya vänner på instagram som gjort Ironman Mallorca just och jag bara känner hur det spritter i benen! Jag vill med! Trots att det var fruktansvärt jobbigt att cykla 18 mil härom veckan så kan jag inte vänta tills jag får göra det igen! Man glömmer ju, och jag kommer ju att bli starkare. Så jag är inte orolig. Jag är bara sjuuukt taggad! Har ni hört det förr? Jag vill och vill och vill och vill!

Som ni ser så är det 46 veckor kvar till Kalmar, så det är väl dags att chilla lite. Fokusera på träningen som kommer nu, istället för att se nästan ett år framåt. Leva i nuet, carpe diem och allt sånt där töntigt.

Det är dock bara 5 veckor kvar till mitt millopp i november. Har ingen aning om hur det kommer att gå, men hur som helst så SKA jag göra personbästa! Kommer jag inte under 50 minuter denna gång så må det väl va hänt, men jag SKA göra ett lopp som känns bra efteråt. Ska, ska!

I listan ovan står inte Utö med, men det är bara för att jag inte vet exakt datum. Planen är fortfarande ON!

Veckans träning då? Börjar med förra veckan eftersom vi är mitt i nu…

skarmavbild-2016-09-28-kl-09-20-15

Måndagen började med trainerpass ”Everest 1” som återkommer ibland. Stegrande uppvärmning och sen ett pass som ser ut såhär:

  • 2 min 110% av FTP
  • 2 min 50%
  • 10 min 90%
  • 5 min lätt
  • 20 min 75%

img_5944

Detta är ett pass som kan vara lite småjobbigt mentalt. Sitter man på en trainer och pulsen går upp lite extra av värmen t ex, så kan 10 minuter på 90% kännas rätt kämpigt. Även 20 minuter på 75% även om det då är mest ”tråkigt” och inte så farligt jobbigt egentligen. Detta pass gick bra om effekten landade på planerade 261/207/173. För er som är nyfikna så räknar jag med FTP på 230. Nu har vi inga hemligheter för varandra längre.


Tisdagen fortsatte med simning på morgonen, där jag avbröt efter 2100 m pga att jag fick ont i axeln. Kände av det i somras med, och då gick det över efter lite axelrehab med gummiband. Dags för det igen. Passet skulle egentligen landat på 3000 meter och det var lite tråkigt att gå upp när jag hade kommit in i ett bra flow.

Cyklade ToR till Väderstad och snackade med Leif som har cykelbutik där. Han ska beställa hem ny kedja och kassett till mig och så ska jag sedan få byta själv där! Så HIMLA bra att jag får lära mig själv! Älskar små lokala affärer med intresserad och engagerad personal/ägare!

Värmde upp inför gymmet på trainern, var väl såklart uppvärmd av min bonuscykling men kunde inte låta bli när jag skulle få maxa lite. Stegrande uppvärmning och sedan:

  • 30 sekunder MAX
  • 4 minuter rullande vila
  • Upprepa 4 gånger

Landade på  382/374/393/404 watt.

img_5928

Efter detta gymträning och den består av knäböj, marklyft (jag har börjat köra raka, jag gillar det), benspark där jag håller statiskt i toppläget 30 sekunder per ben, chins, axelpress, axellyft, Utåtrotation, lite mage beroende på humör, tåhävlingar och lite hopp. Styrketräningen är för mig mest för att få en stark och hållbar kropp. Tycker inte att det är det roligaste i veckans schema, men eftersom jag vet att det är bra så gör jag det för det mesta utan att gnälla =).


onsdagen skulle jag egentligen ha simmat, men hoppade det pga axeln. Istället så nöjde jag mig med 30 minuter lätt löpning. Det var lite roligt att jag sprang samma runda som jag sprungit hundra gånger, och jämfört med för ett år sedan så sprang jag ganska mycket snabbare men med lägre puls. Gött kroppen. För ett år sedan hade jag iofs haft en höst som var full med förkylningar och infektioner, men det är ju verkligen en förbättring! Kul =). Lade även till däckbyte i schemat själv. Så trött som jag var efter det så var det bäst att dokumentera ;).

img_6011


torsdagen var det dags för samma trainerpass som sist och idag var jag sugen på att köra lite lite hårdare så räknade på 235 FTP istället. Jätteseriöst tycker ni nu såklart, men jag är lite osäker på var FTP ligger, så det blir ju lite en uppskattning även om den borde vara 230 +/- 5-10 kanske. Effekten landade idag på 267/210/174. Inte så stor skillnad, men det kändes mkt jobbigare. Kanske dagsform också.

img_5815


Fredagens pass hade jag haft drömmar om och tänkt på hela veckan! Jag skulle upp i 115% av FTP i 3 minuter på TRAINERN och jag var livrädd. Jag VILL ju så mycket hela tiden, och detta ville jag något extremt. Det känns som att cyklingen är lite min grej, och jag VILL så gärna bli bra på det. Simning och löpning är jag nöjd om jag gör ”okej”, men cykling vill jag göra BRA! Adam sa att det kanske räckte med 110% om jag körde passet på trainern och jag blev lite lugnare. Men när jag väl satt på cykeln så ville jag ju såklart fixa 115. Målet var alltså 164 watt i snitt under alla 5 intervaller.

Passet:

  • Stegrad uppvärmning
  • 5 gånger 3 minuter av 115% = 164 watt

Passet var sjukt jobbigt. Jag mådde illa under intervallerna och ändrade växel, kadens, sittställning undan för undan för att lyckas hålla fart och kraft i benen. Men jag märkte ju efter ett par stycken att detta ju skulle gå! Fruktansvärt jobbigt men möjligt!!

SÅ GLAD EFTER!!!!! Intervallerna landade på 264/263/265/266/265 och ingen var lyckligare än jag!


lördagen var jag i Sthlm och skulle ut och springa lugnt. Dock hade jag visst hamnat på stan på kvällen innan och fått i mig något glas vin och några öl så när jag vaknade på lördagsmorgonen var jag bakis. Herregud tänkte jag. Jag börjar bli gammal. Väntade så länge som möjligt med passet och sen blev det en runda runt Kungsholmen, och var faktiskt piggare efteråt!

img_5981

Vaknade nästan bakis även på söndagen, fast förmodligen var känslan bara lite sömnbrist, för jag drack endast ett litet glas vin på middagen på lördagen. Ingen risk för att verkligen vara bakis alltså. På schemat stod 6 gånger 1000 meter i 5:13-5:25-tempo. 1 minuts vila mellan. Intervallerna gjorde jag längs med Kungsholmsstrand och fick alla möjliga harar längs med vägen. fördelen med Stockholm!

Intervallerna landade på 5:02/5:04/5:04/5:04/5:10/5:09, så som ni ser blev jag trött mot slutet. Höll även på att kissa på mig ;). Men det kändes ändå bra och jag är glad att benen svarade trots att jag kände mig seg och trött. Sen är frågan om det räcker till sub50 på milen i november om jag gör det där på träning nu i slutet på september. Aja det märks.

Denna vecka då?

skarmavbild-2016-09-28-kl-09-59-12

Måndagens pass var återigen Everest 1  och eftersom jag körde ute så tänkte jag att jag skulle försöka pressa på lite mer, vilket jag lyckades med. Klarade att hålla 290/216/188 på 2:an, 10:an och 20:an. Hm… Kommer ju att ge mig lite press på inomhuspassen sen. VILL ju kunna köra på samma inne som ute!

Igår var det tisdag, och dagen började med 1h simning i en egen bana! HELT fantastiskt! Sedan väntade uppvärmning på trainer igen följt av styrketräning. En bra dag! Watten på de där 30-sekundersmaxningarna ökades från böra veckan och landade på  434/409/413/414. Gött! Känns dock galet att höra vad en del killar kör på för watt. Där ligger man ju i lä alltså. Men skit samma. Inte dem jag ska tävla mot ändå! 🙂

Det är detta jag tränar för, LÄNGTAR:

14124461_584942325000925_327304549115772411_o

Jaha ja! Haha förvånar mig om någon har orkat läsa allt detta, men jag tycker det är kul att spara mina tankar och reflektioner till framtiden i alla fall, så något sorts syfte fyller allt den här bloggen ändå ;). Är det kul att läsa sånt här? Tänker att det kanske kan ge lite tips och inspiration till någon annans träningspass? Kram på er och ta hand om er!

