img_5900

Att cykla utomhus under en blå himmel och en strålande sol med vinden i håret (nåja, jag  har ju trots allt hjälm och fläta) är ju helt fantastiskt. Att få krypa ner i tempoställning och känna att benen arbetar tillsammans med vinden och vägen mot målet är sååååå härligt. Men ja, det vet ni ju redan att jag tycker =).

Något som kan vara riktigt vidrigt är ju att cykla på trainer, ni minns kanske mitt katastrofpass för några veckor sedan när jag blev helt knäckt! Ja då var cykelguden inte snäll mot mig.

img_4616

Men det kan ju också vara superkul!! Framför allt om man har lite effektsiffror och puls och sånt där och titta på! Vet ni hur nördig jag mer har blivit då? Jag använder METRONOM för att få det extra jämnt.

När jag lyssnar på musik så väljer jag för det mesta en lista på spotify från ”running”, eftersom man då kan välja en viss kadens. Ska jag köra intervaller vill jag gärna ha en takt att lyssna till och när man kör en vanlig lista som man har gjort själv kan ju takten bli helt olika beroende på låt, och kanske för långsam eller snabb och sådär. Men så har jag märkt att de där runninglistornas takt inte riktigt stämmer! Det går lite up och lite ner, och jag förstår att det måste vara supersvårt att få det exakt. Musiken i sig kanske är sådan att den ändrar takt lite i låten, eller liknande. Jag märkte det dock på en kadenskurva efteråt och såklart även på effekten eftersom jag inte bytte växel att det inte var helt jämnt.

Såå nu testade jag att sätta på en metronom med rätt takt och istället ha vilken musik som helst som jag kände för. Och vips så blev effekt- och kadenskurvan helt awesome! Alltså hur underbart är det inte att titta på passet efteråt och kunna se EXAKT hur det var genom att bara titta på en linje?? På pulsen ser man ju inte exakt eftersom den släpar lite efter, men effektkurvan är ju liksom precis det man själv gjorde på sekunden. I LOVE IT!!!

Kolla här några olika pass hur vackert det är! Lätt värt att svettas lite extra inomhus om det ser ut så tycker jag (jaaaa, jag vet att jag är knäpp). Effekt är ROSA!

 

img_5942

Här ser man ju tydligt hur passet startade med lätt, hårdare, hårt i 4-4-2 min, och sen fortsatte med 4*30 sekunder Max och 4 minuters lätt rull emellan. Åh så fint =)

 

img_5944

Detta var också uppvärmning liknande som förra passet men lite längre, sedan 2 min på 110% av FTP följt av 2 min lätt, sen 10 min på 90% och 20 min på 75%. Riktigt trevligt pass att köra på trainer och även här så körde jag med ganska vacker jämnhet om jag får säga det själv 😉

 

img_5945

Detta pass körde jag ute på en landsväg, och som ni ser så är effekten rätt snygg i själva intervallerna, men direkt i vilan så slarvar jag bort mig och det blir mer hoppigt. Härlig runda men inte lika snyggt.

 

img_5943

Det här är från en vanlig distanscykling utomhus. Hur underbar lätt transportcykling som helst men ni ser ju kurvorna – Inget att titta på direkt. =)

