Jag brukar alltid sammanfatta min träning vid årsskiftet, men nu eftersom säsongen är slut, så är det kul att göra det även nu. Detta är nog första gången jag tränar säsong-styrt. Innan har jag ju bara tränat för att träna, inte för att tävla, och då har det ju inte spelat någon roll om det är januari eller juli. crossfit eller löpning kan man ju göra när som. Nu med triathlon har ju årstiden och vädret så klart ganska stor betydelse för hur träningen ser ut.

Totalt så har träningstiden ökat ganska mycket. Detta diagram är som ni ser över januari – sista augusti, och ja.. det hände visst något när jag anlitade Adam (Stoneman coaching)! Rätt coolt att det verkar funka och att jag fortfarande är pigg och motiverad!

Ibland känner jag mig verkligen trött och nedtränad, men helt plötsligt så är jag pigg igen trots att träningen har rullat på, och det är ju för att det är ett väl avvägt schema som jag jobbar efter. Precis på rätt ställen kommer det lättare pass som gör att jag återhämtar mig. Jag inbillar mig att han gör mitt schema så  noga i alla fall ;).

OBS! Tänk nu på att detta är MIN träning, och MITT liv. Det behöver inte passa någon annan. Jag är singel, har inga barn, har jobbat väldigt lite, har haft sommarlov där jag varit nästan helt ledig, och även när skolan är igång är det mycket studietid som vi fördelar och planerar själva helt och hållet. Jag kan cykla långpass på en vardag, jag måste inte ha maten klar kl 18, jag måste inte hämta/lämna på förskola, jag måste inte ha dejtnight på fredagarna (även om jag borde om jag inte ska va singel för all framtid kanske), jag måste inte orka vara social på kvällen, jag måste inte ha lördagen ledig för att göra en utflykt med partner/familj. Jag kan vara och ÄR otroligt egoistisk just nu, och det är endast för att jag lever ensam. Ingen påverkas av vad jag gör förutom jag, och det kan på ett sätt kanske kännas tråkigt, men det ger mig också möjlighet till träningen nedan:

skarmavbild-2016-09-07-kl-21-27-40

Träningstid per månad januari – augusti, alla träningsformer

 

Sen om man tittar per träningsform, så skiljer det sig lite mellan januari – mars och april – augusti? Varför? För att det var i mars jag blev förälskad i triathlon och i april jag började få träningsschema av coach =)

 

skarmavbild-2016-09-07-kl-21-34-49

Fördelning träningsformer januari – mars 2016

 

skarmavbild-2016-09-07-kl-21-18-41

Fördelning träningsformer april – augusti 2016

Som ni ser så har det förändrats en hel del! Den största förändringen är väl att simningen har kommit till och crossfiten har försvunnit helt. Cyklingen har ju givetvis ökat också.

En kompis frågade härom dagen om jag hade slutat helt med crossfit och varför, och jag blev nästan förvånad över min egen reaktion när jag såg helt frågande ut. Det var liksom så självklart för mig att jag inte är en crossfit-tjej längre… För mig känns det nu så otänkbart att träna crossfit. Det jag verkligen trodde att jag älskade. Men jag tror faktiskt att jag mest älskade kompisarna där, det sociala, jag älskade känslan EFTERÅT, och såklart vissa pass också. Jag tyckte också väldigt mycket om de olympiska lyften. Men om man ska jämföra det med hur jag känner för träningen nu, så är det att jag nu älskar känslan under tiden. Jag älskar att lägga mycket tid på träningen. Att vara ute och cykla (gärna ensam) i 3-4h är ju underbart. Skillnaden mot en snabb wod på 15 minuter är ju enorm. Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det på ett annat sätt än att ”jag har hittat min grej”. Det här är JAG! Triathlon alltså! LOVE! ❤

Jag har diagram över fler detaljer, men känner att det inte behövs nu. Jag tycker dock att det är coolt att jag sedan mars har simmat 10 mil, när jag tidigare i mitt liv, fram till mars hade simmat typ noll ;). Att jag innan tyckte att det var suuuperlångt att cykla hem från jobbet från Linköping (3,5 mil) och att jag imorgon tänker att 1,5h lugn distans är vilodag =). Jag menar inte att förminska min träning, eller säga att 1,5h träning hur lugn den än är inte är att jobba, MEN det som är coolt är att gränserna flyttas, perspektiven förändras och kroppen klarar både fysiskt och mentalt av mer och mer saker. Och att jag älskar allt i det!

Sen ärligt talat kommer jag nog inte att älska alla minutrar i mina löpbandsintervaller, eller trailerpass, MEN framför allt leder de fram till mina mål, och DET, mina vänner, det är grejen.

