14125001_584939028334588_9132526409110946904_o

Redo! Skönt när cyklarna inte behöver ligga ner =)

Jag anmälde mig till Ljungs triathlon redan i början av juli, kort efter Stockholm Triathlon när jag var sjukt taggad på en likadan distans. Då hade tävlingen inte kommit ut på förbundets hemsida ännu, och jag mailade till och med tävlingsledaren med frågan om den skulle bli av. De sa att jag var den första att anmäla, men att det alltid kom fler anmälningar typ samma vecka och att jag var så välkommen så. Kul! Tiden gick och tävlingen dock upp i förbundets kalender men länge såg jag bara en  1:a där i kolumnen antal anmälda. Sista veckan stod det i alla fall en 5:a istället. Fyra killar hade kommit till. Jag skojade med vänner och coach och sa att det kanske blir min första pallplats eller t o m vinst i damklassen ;).

Mamma följde med mig för att heja och ta kort (TACK MAMMA!!) så jag slapp åka ensam vilket var väldigt mycket trevligare!! Väl på plats så kom det en till till min klass faktiskt, en jättegullig tjej som jag träffat på mitt förra jobb. Hon var nervös för simningen, men vem är inte det? Haha. Däremot föll det bort en anmäld kille, så på startlinjen stod vi till slut 3 män och 2 kvinnor. En liten men stark grupp ;).

Innan jag går in på mitt lopp så vill jag bara slå ett slag för denna tävling! Arrangörerna (Linköpings Triathlonklubb) var supergulliga, välkomnande och väldigt måna om att allt skulle vara bra! De bjöd på coca cola och kexchoklad i målet och hejade som aldrig förr vid varje varvning och i mål. De andra deltagarna var också helt fantastiska, och två killar åker alltså ner från Stockholm varje år för att delta här, för att de tycker att det är en så bra liten tävling! Och jag förstår dem! SUPERMYSIGT! Simningen är helt fantastisk med HELT KLART vatten! Ganska mycket sjögräs som man i princip var tvungen att sticka ner händerna i varje simtag iofs, men vattnet var inte grumligt någonstans. Har aldrig varit med om det i en å eller insjö! Underbart. Cykelbanan var också trevlig och ganska lite trafik och bra asfalt. Bara lite dåligt i en sväng, som ändå var skarp så man fick ta ner farten. Löpbanan var platt och utformad som en vändbana i ett Z. De langade vatten i varje värvning vilket jag inte hade räknat med.

Riktigt bra arrangerat! Åk hit nästa år! Väl värt startavgiften på 100 kr ;). Här är resultatlistan!

14115015_584938061668018_7407626696983349633_o

Simning – 1500 m (enligt klockan 1385 m), 30:08 min

Jag var nervös för simningen då passet innan hade gått katastrofdåligt. Mitt mål för den här tävlingen var ju att simma med ett positivt och bra mentalt fokus, navigera bra utan att bröstsumma och klara att simma på utan att missa navigeringen. Hur gick det då? Känslan kändes BRA!!! Älskar ju våtdräkten som är som doping i fråga om läget i vattnet. Det var sjukt blåsigt, inga vågor men däremot ganska strömt så även om det kändes som att navigeringen gick bra så drog jag varje varv för långt till vänster om den första bojen. Men det kändes bra och tiden är jag rätt nöjd med också. Simningen i Sthlm måste ha varit SJUKT kort eftersom jag simmade på 28 min då och jag kan knappast ha simmat bättre den gången. Jag är extremt glad för känslan i vattnet! Tänkte att jag lika gärna hade kunnat simma 3800 m också, om det hade varit Ironman igår. Härligt!!

14086453_584941221667702_7347879777999395452_o-2

T1 – 01:49

Ganska litet tävlingsområde gav en rätt snabb växling. tyvärr gav jag bort 20 sekunder innan jag kunde trampa väg på cykeln då cykeln, då cykeldatorn ville kalibrera effektmätaren trots att jag gjort det innan simningen. Fy fan vad jag är trött på den där grejen. Jag har alltid tyckt om Polar, superservice, superpersonal, produkter som är väldigt användarvänliga.. MEN denna effektmätare alltså. Jag har aldrig varit med om maken. Tyvärr. Men det var inte det jag skulle skriva om. förlåt.

14138612_584941808334310_3171388518006825534_o

Cykling – 01:19:13

Här är jag väldigt glad att jag trots allt HAR en effektmätare! Om jag inte hade haft den så hade jag nog varit missnöjd med denna cykling. Precis som i resten av Sverige (om man läser massa racreports) så blåste det väldigt mycket. 8 m/s och mer i byarna, men tyvärr vet jag inte hur mycket. Skit samma. Banan var ungefär 6,5 km lång och vi skulle cykla 6 varv. På första delen var det omväxlande sydvind och motvind och det var riktigt bra träning att parera så stark vind samtidigt som jag ville ligga i tempoställning. Överallt vågade jag inte, jag förstår ju att det GÅR eftersom de makalöst snabba killarna gjorde det hela tiden, men med mina mått mätt så gjorde jag en enorm prestation som bara gick upp ibland där det blåste som mest. Medvinden kom där det dessutom var nedförsbacke, mer skog och sväng så man kunde inte riktigt utnyttja den. Snittet landade på 29,5 km/h tror jag och jag var väldigt jämn de olika varven. Här skulle jag nog varit väldigt missnöjd med tiden om jag inte hade haft effekten. Denna hastighet har jag ju typ när jag cyklar 4h långpass och ska ha en lätt känsla. Inte på 4 mil tävling!

14124461_584942325000925_327304549115772411_o

Men… effekten sa knappt 200 watt i normaliserad power (196) och det var ändå plan. Adam ville att jag skulle sikta på att ligga nära 200-220 typ hela tiden och inte bränna ut mig på vissa partier bara för att få upp snittet, och jag tyckte jag lyckades ganska bra. Låg över 200 typ hela tiden förutom i den enda nerförsbacken, och ni som kör med effektmätare vet ju hur lätt snittet går ner!  Hade kanske varit kul med lite högre snitt totalt men det var svårt. Effekten hamnade några gånger över 300 w i uppförsbackarna, men det kändes inte som att jag drog på mig mjölksyra i alla fall så jag ser det som godkänt :). Ganska snabbt upp på cykeln cyklade jag om en av killarna, och jag höll honom bakom mig sedan fram till mål, men det tar vi sen. På mitt andra varv passerade jag också den andra tjejen som var ute på sitt första varv. Då tänkte jag att det var bra att jag lärt mig crawla, för bröstsim TAR längre tid, även om man är duktig på det. Tänkte att hon i alla fall inte skulle få komma om mig, men hade ju ingen aning om hur hon var på cykel eller löp så det var bäst att inte slappna av…

T2 – 01:35

Inga konstigheter här. Satte på mig strumpor, annars var det inget speciellt i denna växling. Bara av med cykeln och iväg.

14125743_584943165000841_4419563236651622830_o

Löpning – 55:41 (10 km på 53:53 min)

Det som stör mig lite här när jag skriver rapporten och ser i resultatlistan är ju att löpningen inte var exakt 10 km ;). Det är ju alltid på så triathlon och såna här små tävlingar att det inte är kontrollmätt, och det är OK! Men det hade varit så roligt att se mitt nya PB på 10 km här.. Jag gjorde milen på 53:53 vilket faktiskt är personbästa någonsin! Min snabbaste mil innan var på Kungsholmen Runt typ 2010(?) och då på 54 minuter någonting. Visserligen var det väl någon backe på Kungsholmen då, men å andra sidan hade jag inte cyklat och simmat innan den tävlingen. Det var i alla fall kul med en bra löpning! Det kändes kontrollerat och jämnt och jag låg precis på gränsen till att det skulle va sådär jobbigt så att andningen skulle börja bråka.

14102790_584943988334092_5776561706031307151_o

Kände första varvet av 4 på en den 2,5 km långa värdbanan, att ”Det här blir ju gött”, men såklart ändrades ju den känslan sedan ganska snabbt till att bli en längtan efter målgång. Under löpningen såg jag mannen som jag hade cyklat om närma sig lite men jag trodde ändå att jag hade honom rätt säkert. Tänkte att jag kunde öka sista varvet om det behövdes. När det var ca 300 meter kvar så kastade jag en blick bakåt och bedömde att det var lugnt. Så jag tuffade på (nu låter det ju som att jag inte var trött – men det VAR jag), och typ 3 meter innan mål så kommer han och lägger världens spurt (tyst så klart) så han går om mig och slår mig med en sekund utan att jag fattar någonting! Haha.. Det kunde han väl vara värd,han var en starkare simmare men hade gett bort massa tid i t1. Men ÄNDÅ! Det hade varit kul att bli trea totalt före en man ;). Ja vel.. Det får jag ta som en lärdom till en annan gång, att inte ta något för givet!

Vann då till slut damklassen på 2h 48 min 12 sek och det blir min första vinst någonsin faktiskt ;). Haha, ÄVEN om det var en sjukt liten tävling med bara två deltagare i min klass så är en vinst ändå en vinst! Jag tar med mig det som en bra avslutning till att motiveras av till nästa år. Jag nöjer mig nämligen inte här utan jag vill upp på pallen på fler tävlingar! Jag kan, jag vill, jag ska, eller hur?

Jag är också glad för att jag slog min tid på Sthlm Triathlon. Även om det är svårt, eller egentligen omöjligt att jämföra olika tävlingstider med varandra så gjorde jag en bättre cykling nu (med tanke på blåsten) och snabbare löpning.

Jag är riktigt motiverad att träna på nu under hösten, vintern och våren, men tänkte att jag lämnar en summering av denna säsong och tankarna kring nästa till ett separat inlägg. Det som är bestämt i alla fall är en löptävling i November om inget oförutsett inträffar.

Det var det hele! Kul med en dag som kokar av triathlon i hela Sverige =). Tjörn och Mörkö verkar ju ha varit härliga tävlingar båda två också. Men jag är inte avundsjuk på maneterna på Västkusten…

 

