IMG_4434

Ja hela Kalmar är som en Ironman-bubbla den här veckan! Cyklister överallt, våtdräkter som är ute och vandrar och det känns som att fördelningen vältränade/icke vältränade människor i city är lite förändrad just nu. Jag myser och tar in energin. Det är härligt! Så härligt att jag funderar på att anmäla mig till år 2017 redan på plats på söndag. Jag har fått coachens välsignelse och hoppas att han inte bara säger att det kommer att gå, för att han inte vågar säga annat. Nä. Han skulle nog säga nej om han tyckte det vore dumt.

Det är ganska farligt att ha vänner som har gjort många Ironmans. Det är ju egentligen inte dem man ska fråga om de tror man kan. För det är klart att de bara ser ett grönt stort ”Ja” på den frågan. Jag kanske borde fråga alla de som någon gång har anmält sig och inte tagit sig i mål? Fast det beror ju på vad man vill ha för svar, och vad man har för inställning själv.

Som en vän sa ”Ett år är lång tid och du är träningsvillig”. Sant och sant. Coachen sa dessutom att han trodde banan passar mig, och att Kalmar inte har några backar är ju rätt trevligt till löpningen måste jag ju säga. En annan vän sa att jag skulle fundera för vems skull jag i sådana fall gör det. Och det är ju helt rätt. Man ska inte göra det för prestige eller för att det bara är häftigt att ha den där finishertröjan sen… utan för att man älskar resan (tror jag alltså). Och jag VILL göra det för MIN skull. Det var så häftigt efter Ångaloppet, att ha planerat något lite halvläskigt i ett halvår och sen genomföra och har gjort! Och märka under resan dit att det blev mindre och mindre läskigt och jag blev mer och mer förberedd!

IMG_4430

Och det där med träningsviljan.. Det är faktiskt mycket därför jag vill ha det här målet. Självklart VILL jag göra det. Det vill jag. Simningen mår jag lite illa inför, men det är ju bara att göra. Men jag ser minst lika mycket fram emot resan dit. Jag vill att coachen ska ha en anledning att lägga in mycket mängd i schemat. Många ser ju mängden som ett problem. Och det förstår jag, om man har familj och barn och andra intressen som tar tid. Men för mig är det perfekt. Jag VILL lägga mycket tid på detta. Jag är singel, och jag har inga barn. Jag är i en perfekt period i livet för att träna mycket. Och jag ÄLSKAR att träna mycket! Att sticka ut och cykla flera timmar är ju det bästa som finns! Och jag hoppas att jag kan förflytta känslan att 10 mil är bekvämt och trevligt till 18 mil på ett år ;). Och om jag dessutom gör min praktik i Kalmar så kan jag träna på banan och kunna den utan och innan väl till tävlingsdagen. Det är ju perfekt!

Jag vill anmäla mig på söndag för att få en anledning att träna mycket dit. Jag vill njuta av resan minst lika mycket som av genomförandet och målet. Och: Jag vill ha en liten kniv mot stupen att genomföra de där långa simpassen.

Gjorde förresten 2900 m i 25:an idag, 2*10*100 meter och lite easy där emellan. Kändes fantastiskt bra att genomföra det. Jag är inte speciellt snabb, men jag är ambitiös och jobbar hårt. Och med det kommer man långt tror jag.

Så vi får väl se hur säsongen blir.. återkommer till det när och om jag har anmält mig på söndag 😉

