IMG_3580

Nu har det gått några dagar sedan Gammalkil-tävlingen och jag har landat, analyserat färdigt och laddat om =). Det var riktigt nyttigt för mig att vara med på en liten sprint, för att få träna på växlingarna och träna på att starta simningen från land med massa andra människor runt omkring. Det var även nyttigt att få köra på hårt en lite längre stund än de normala intervallerna jag kör! Jag är faktiskt väldigt glad för min tiondeplats, och eftersom det finns saker som inte är omöjliga att förbättra så finns det ju chans till bättre placeringar i framtiden ;).

Jag tränar på som vanligt denna vecka, ganska hårt dessutom skulle jag vilja säga! Måndagen simmade jag, igår löpintervaller och styrka, idag 3h cykling med kvalitét, imorgon löpning (visserligen lätt) + simning och på fredag har jag två pass igen, 1h sim och 1h cykel. Sedan på lördag kör jag i Björsäter. Supersprint. Perfekt! Då har jag några saker jag hoppas förändra sedan sist.

  • Simningen är inte så mycket att orda om. Jag skulle vilja bli säkrare i mig själv på att jag navigerar rätt. I lördags tror jag att jag sabbade lite tid för att jag tittade upp flera gånger för att se var jag var och även då tog något bröstsimtag. Varför då liksom? Bra att titta och simma rakt såklart, men fasen, bara att simma på efter det ju. Land kommer ju inte snabbare bara för att jag längtar dit och tittar på det. Jag vill känna att jag simmar ungefär som när jag tränar. Det är målet.
  • I växlingen till cykel vill jag inte behöva vänta 20 sekunder på att kalibrera cykeldatorn. Jag tänker att jag sätter på cykeldatorn innan, cyklar lite och kalibrerar, och sedan låter den vara på (pausad) under tiden jag simmar. Förhoppningsvis sedan behöver jag inte kalibrera om utan kan cykla på direkt. Hoppas det funkar.
  • I cyklingen vill jag köra på hårt. Det är ju bara 18 km. Jag vet att jag kan, så jag ska inte låta tanken på löpningen göra att jag mesar!
  • I löpningen ska jag eventuellt försöka ta det lite lugnare direkt efter t2 för att se om jag kan undvika det där halsproblemet. Man kommer ju helt klart högre i puls på ett annat sätt när man börjar springa och kanske den chocken för kroppen gör att jag blir så ansträngd i”halsen”. Tänker att det kanske kan va bra att inte springa iväg för snabbt direkt efter växling. Igår när jag sprang intervaller fick jag samma känsla igen och även lite hosta på slutet, men tvivlar ändå på astma. Måste väl bara bli bättre tränad och lära mig hantera känslan kanske?!

Ja vi får se helt enkelt! Jag vill i alla fall vid målgång återigen känna att jag har tagit ut mig, och självklart att det ska vara en rolig dag. Har hört många duktiga som ska dit så förväntar mig inte något stordåd placeringsmässigt. Det är ju bara träning så det spelar ju ingen roll ändå. Men om ett par år, då får de akta sig mina medtävlande ;). Man måste ha höga mål! Och mitt mål är att kunna slåss lite med de som är bra! Men som sagt. Ingen panik…

Idag cyklade jag som sagt tre timmar med kvalité inlagt. Efter en timme körde jag 6*6 minuter som skulle va över 230 watt. Fick 5 minuters vila mellan varje vilket behövdes! Blev skittrött, men det gick ändå med ganska god marginal att klara målet! Efter detta roliga så var det dags för lite högre kadensträning och då skulle jag köra 2*15 min med högre kadens än 95. Jag satte på Green Days ”Peacemaker” på repeat och körde på. Det blev bra fart i benen av den låten men nu vill jag nog inte lyssna på den på ett tag. Haha. Repeat är en bra funktion ändå tycker jag!

Ha en bra vecka, återkommer efter lördag!

