IMG_9088

Jag har nog skrivit om det förut, men det är värt att skriva om igen. Dels för att många har problem med att hitta rätt, många har svårt att få hjälp (alla är ju olika, en sadel som passar mig behöver ju inte passa dig), och för att det faktiskt är svårt att hitta info! Jag har googlat måånga gånger, men har ofta hamnat på forum där ffa killar skriver ”cykla mer, du vänjer dig”. Och det vägrar jag acceptera ;).

Okej för er som kanske inte har varit på min blogg innan, så lite om mig, så ni förstår: Jag köpte min första cykel 2014. Cyklade ytterst lite men usch så jag avskydde sadeln! Vinkade ner, fick ont (minns knappt var men det var nog framtill, inte bara sittbenen) och övergick till slut till att sätta på ett sånt där gelöverdrag. Helt förkastligt enligt alla cyklister, och stilregler, men för mina rundor på 3-4 mil så fungerade det. De blev inte heller så många om jag ska vara ärlig.

selleitalia

2015 fick jag ingen cykelfeeling förrän i augusti, och började då cykla igen. Köpte en ny sadel, selle italia flow med ett hål i mitten och trodde att jag hade hittat rätt. Har t o m skrivit ett inlägg om det. Men nej. Ganska snabbt märkte jag att jag fick ont. Vet fortfarande inte om det var bredden eller vad det var men det kunde göra ont från första milen. Minns att jag cyklade en runda på 9 mil och sista 3 ville jag bara gråta. Hemskt. Det var dock inget fel på sadeln i sig så jag sålde den till en kille i Kalmar som blev supernöjd (typiskt, varför känns det alltid som att det är lättare för killar med sånt här? Inbillning?

cropped-img_5331.jpg

I februari i år fick jag en nytändning och sug efter att cykla när vi var på Fuerteventura. Ja det har jag redan skrivit om. Jag köpte ny cykel, ny sadel, trodde att jag hittat rätt IGEN, men nää… Att cykla flera gånger i veckan gick inte (Eller det gick men gjorde ont). Inga problem ”framtill”, men sittbenen… AJ! Jag återhämtade mig inte. Det var nu rätt bredd men alltså trycket… Alla sa ”du vänjer dig, det sKA göra ont i sittbenen”, men allvarligt.. efter 150-160 mil ska det inte göra så ont om man ska vänja sig! Några få längre rundor gick bra, men ärligt talat så hade jag rätt ont när jag kom fram då. Vätternrundan som jag planerat kändes långt borta. Nu avstyrde jag den ändå, men alltså med så ont i sittbenen hade det aldrig gått!

Googlade och googlade, fick svar, både snälla och dryga, om att mäta sittben, kolla sittställning, härda sittbenen, harden the fuck up, osv. Men tänkte att det kanske är mjukare sadel jag behöver? Men det säger ju ”alla” att man inte ska ha? Att det blir ännu värre tryck på andra ställen istället. Och att det ÄR sittbenen som skall ta upp all tyngd och så är det bara. Jaha… Jag hade en hård sadel, med rätt bredd och jag var inför varje cykling nervös för hur ont det skulle göra den dagen.

Jag åkte in till Sportson i Linköping för en vecka sedan för att köpa handskar, och började då av en slump prata med försäljaren om mitt sadelbekymmer. Han sa direkt ”Ja men då ska väl du ha en mjukare sadel”… Hm… tänkte jag men följde med honom bort till väggen med sadlar. Den vita Specialized Lithia som han tog fram var ful och… vit… Jag sa direkt ”Det går inte, jag måste ha en svart”… Men tänkte sedan att jag i alla fall kunde prova.

Och det är väl här inlägget egentligen borde börja ;). Jag bytte sadel hemma. Satte den på samma sätt som den förra så att det blev rätt vinkel i ben etc. höjde upp ”nosen” till vågrätt position och provsatt i vardagsrummet. okej. Första rundorna kändes rätt bra. Betydligt mjukare men ändå så att jag kände att jag fick lite tryck mot sittbenen. Bra I guess? Jag kände någon dag att det var lite svårt att få till en bra position, och vet inte riktigt varför men jag tror att jag dels var lite öm i sittbenen från början, och även att byxornas padding kanske hade hamnat lite snett. Det var i alla fall hundra gånger bättre än innan. Det riktiga kraftprovet skulle vara lördagens långpass. Funkar den på ett långpass så funkar det! Sen behöver jag ju inte hitta drömsadeln nu heller, men vill ha en som funkar tills jag hittat drömmen!

DUWI8533.jpg

Jag cyklade iväg med tanken att jag skulle ställa mig upp med regelbundenhet för att ge lite nytt blod till de delar som ev fick för mkt tryck, och att jag skulle tänka positivt. De två första milen kände jag efter, och kände efter och var nervös för att det onda skulle komma. Helt paranoid. Men milen rullade på och det kändes nästan bättre och bättre. Nu ska jag tillägga att jag ligger ganska mycket framåt, och med händerna nere i bocken eller med mkt vinkel i armbågen på övre delen av styret men ”sitter inte upp” så mkt. Så det har ju med tryck att göra. Men jag låg inte ner hela tiden, det hade jag aldrig orkat i 3,5 timme!

Sadeln var min vän ända tills jag hoppade av hemma. På riktigt alltså! Det gjorde inte ont en-enda-gång. Inte EN gång! Nu kanske det var en tillfällighet, men isf en sådan jag är glad för!

Och var vill jag komma med detta? Jo, ge inte upp! Här kommer lite tips till er som tycker det är hopplöst:

  1. Prova många sadlar, skit i om handlaren/handlarna tycker att ni är jobbiga! Prova, prova, prova. Både olika modeller och graden av mjukhet. Jag har provat:
    – Den sadel som följde med cykeln. Typ den enda gången jag har haft tryck ”fram”. helt hemskt. För smal med. usch
    – En prologue i rätt bred som ”borde” passa. Tryck överallt. Hemsk. Kan inte säga varför, bara fel fel fel! Såhär skrev jag då.
    – Selle Italia Gel Flow – En damsadel med hål i, var nog för smal för mig, annars hade den nog varit ganska bra. Men nu fick jag obehagligt tryck. Men kanske även för hård. Men säkert en bra sadel för många som inte vill ha för mjuk!
    – Specialized ruby (tror jag), kändes inget bra heller. Rätt bredd, för hård för mig men fick jättekonstigt tryck på sittbenen fast det ”skulle” vara rätt. Hemskt. Överlevde runda på ca 7 mil. Förstår inte hur.
    – Specialized Phenom – Den här köpte jag begagnad av en kille, bönade och bad att jag skulle få köpa den för jag trodde att den var rätt! Jag tror att den funkar för mig när jag är helt ”utvilad” i sittbenen, men när jag ska cykla ofta så blir den för hård och det gör skitont! Och nej, mina sittben vänjer sig INTE (inte än i alla fall).
    – Specialized Lithia – Än så länge den bästa! Mjukare men ändå stadig och ger inget tryck (på mig i alla fall) där fram. Ger ett stöd på sittbenen och blygdbenen antar jag att det är, när man lutar fram så det känns bra liksom. Inte ont. Ibland funderar jag på om jag hamnar lite långt fram på den, men skit samma. Känns det bra så är det bra.

    Ah, alltså ni ser ju. Jag har testat många! Och det är värt det! Känns det inte bra så ÄR det inte bra!

  2. Mät sittbenen! En bra affär har en grej som du kan sätta dig på, det blir ett par gropar och sedan mäts avståndet mellan groparna. Obs, ha inte jeans på dig utan snarare tunna chinos eller ngt, så att det faktiskt blir märken! Är sadeln för bred är det nog allmänt obehagligt och risk för skav, och är den för smal gör det ont, för att trycket hamlar helt fel!
  3. Låna hem sadel och prova! Köp inte om det inte utlovas öppet köp! De flesta butiker erbjuder detta, så får du inte låna/pengarna tillbaka om det är fel – Gå till en annan butik!
  4. Det ska inte göra ont. Det ska inte göra ont. Det ska inte göra ont. Okej?
  5. Ta gärna lite pauser i cyklingen. Sätt byxorna på plats om de flyttat sig när du ändå stannar vid ett rödljus etc. Lite micropauser där blodcirkulationen blir bättre är nog bra även om man har den perfekta sadeln!
  6. Prova att vinkla sadeln lite nedåt, bara någon millimeter i taget. Kan göra stor skillnad! OBS, om man vinklar mkt så är risken stor att man får mkt tryck på händerna mot styret istället och det är inte nice… Så isf kanske sadeln är fel och man behöver prova en annan.
  7. Skav? Prova chamois creme. Jag har aldrig haft skav, men om man har problem med det så är tydligen denna kräm den absolut bästa. Jag har den men har inget behov. Men vissa vill använda jämt!
  8. Ha bra cykelbyxor – Rätt sadel är prio 1. Men det är skillnad på padding i olika byxor med. Jag har två par byxor (måste köpa fler), men använder bara ett par (de dyraste såklart, suck), för de billigare känns hemska. Det är ändå Craft, och var inte superbilliga minns jag, men de är tunnare i paddingen. Och är man prinsessan på ärten så är man! Dyrare verkar tyvärr vara bättre i dessa fall!

Alltså… lite såna här listor har jag sett innan. Men det jag verkligen vill trycka på är PROVA MÅNGA SADLAR! Bara för att bredden är rätt så behöver det inte vara rätt för dig. Till viss del måste man väl vänja sig, men om du vet att du har cyklat mycket och det fortfarande inte känns bra så är det nog så att du måste ha ny sadel för att det ska göra det. Det är jobbigt och energikrävande att testa och byta men SÅ värt det, den dagen då det känns bra!

Håll tummarna för att gårdagens cykling inte var en engångsföreteelse!

Annonser