IMG_7477

Läste ett blogginlägg där Sofie Lantto beskrev känslan i ett test för att beräkna tröskelwatt. Blev ju helt livrädd för att genomföra ett sånt… hm… ja, det blir kul sen!

Menmen… Det är speciellt det där. Hur de känns när man är trött… Jag tänkte på det där under mina intervaller idag. Att varje minut är så olik den föregående. Varje minut har sin speciella känsla i kroppen. Jag tänkte att jag kunde beskriva min upplevelse, och så får ni se om ni blir sugna? ;). Man hinner tänka så himla mycket ju!!

Mina långa intervaller ökades förra veckan av coachen till 6 minuter istället för 5 och det är ju stor skillnad alltså. den där extra minuten. Det går ju. Fast jag får minska lite på motståndet mot slutet.. men pulsen blir ju högre än någonsin. Så det är klart det går! Och det är det som är så häftigt. Att något kan vara så otroligt jobbigt, och man tror inte att det går att klara mer, men det går ofta att öka ändå!

Nu under några veckor har jag i alla fall efter rätt ordentlig uppvärmning fått köra 5 stycken 5- och nu då 6 minuters intervaller med 4 minuters vila mellan. Det är tufft, trots den långa vilan. Jag har kört dem på spinningcykel så vet inte vad watten blir egentligen, men eftersom jag kör på samma cykel så kan jag ju iaf jämföra mellan gångerna!

Såhär känns de minut för minut

Minut 0-1  Går lite av bara farten faktiskt.. här är det sjukt stor skillnad på 1:a och sista intervallen dock… just denna första minut… Oj vad tunga benen kändes helt plötsligt… Vad hände nu?

Minut 1-2 Alltså det är ju redan jobbigt! Pulsen har ju bara stigit till 165 typ… alltså det finns ju ingen möjlighet att orka pressa upp det här över 170… upp mot 180? Åh det kommer inte gå…, eller jo.. fasen nu stiger den igen! Och nu börjar benen bränna! Redan?! Kämpa nu… positiva tankar, 6 minuter går snabbt…

Minut 2-3 ”Vätternrundan -Vätternrundan -Vätternrundan – Jag kommer klara den om jag klarar detta – Kan jag minska lite på motståndet bara denna intervall? Eller nej, det ser ju coachen, fan också -Vätternrundan -Vätternrundan -Vätternrundan”

Minut 3-4 Åh nu har iaf pulsen kommit upp över 175, tack gode gud då GÅR det i alla fall. Jag har klarat det förut, förra passet gick ju alla intervaller – Det måste gå nu också…Vätternrundan -Vätternrundan -Vätternrundan… Okej ny regel – När pulsen kommit upp till 181 får jag sänka motståndet lite bara pulsen håller sig uppe, coachen sa ju faktiskt att motståndet skulle va 106 – 110% över tröskeln inte 110 hela tiden… FÅR sänka lite, lite… Åh kan pulsen inte höjas nån gång!

Minut 4-5 Fan jag trampar ju och trampar, varför höjs inte pulsen, 179, 179, 179… faaaan kom upp till 181 nån gång….Vätternrundan -Vätternrundan – & pulskurvan kommer bli så fin sen – Åh äntligen 181, jag behöver nog inte sänka… jag kan ändå… Eller fan… kadensen sjunker ju – åh jag döööör – sänker ett hack på ”växlarna”… åh vad lätt det är här nu… fast nä.. jobbigt igen… håll ut Maria, för fan… Vätternrundan kommer bli så bra!

Minut 5-6 Snart klart nu ju! Och nu är det inte mycket kvar, en minut går snabbt, åh kämpaa dååååå, hur långsamt kan sekunderna gå egentligen?! FAN vad det svider i benen nu… Kan ju för i helvete inte andas… Åh! nu en bra låt iaf… bara trampa i takt – 90-90-90, kom igen nu! Håll uppe pulsen.. trettio sekunder kvar nu… Om jag orkar detta orkar jag vad som helst – Jag är fan bäst – kämpa nu!! Andas kan jag göra sen! 15 till… trampa trampa 90-90-90… ÄNTLIGEN 6 minuter klar!

Nu bara upprepa 4 gånger till…. 😉

30 sekunder efteråt – Varför tog jag inte i mer? Det här var ju kul!

Tänkte att ingenting kan ”ta så lång tid” som 6 minuters intervaller förrän jag av en slump såg nedan bild… Haha… Ser ”Torsk på Tallin” framför mig, och tänker att jag, trots att jag är mer än singel, hellre gör intervaller 😉

speed-dating.jpg

