Etiketter

Som de flesta vet, och märker (haha, ja, jag är medveten om min spam) så ä-l-s-k-a-r jag träning. Det är något med känslan det ger i kroppen. En blandning av att vara odödlig och att vara väldigt medveten om sina svagheter 😉. Det är härligt att kunna variera upplevelserna mellan eufori och lycka och att nästan svimma av trötthet. Jag gillar det. Ingen tvekan om saken.

MEN som de flesta också vet så är jag väldigt medveten om baksidan som finns inom träningsvärlden, eller inte bara träningsvärlden förresten.. utan i samhället. Att det finns de som verkligen mår dåligt och där ibland träningen blir en destruktiv flykt från en svår verklighet.

Därför tycker jag det är ett så bra att Riksföreningen Frisk & Fri har utbildningar om just detta. Såhär skriver de på sin hemsida: ”Det kan vara svårt att prata om ätstörningar. Frisk & Fris We care-certifiering är utformad för att hjälpa idrottsorganisationer att bemöta och förebygga ätstörningar. Målet är att bygga ett hälsosamt träningsklimat och en bra arbetsmiljö där vi vågar prata – även om de svåra sakerna”.

Jag tror alla som jobbar på träningsanläggningar kan skriva under på att det kan vara svårt! Och som anställd och ansiktet utåt är man någon som påverkar medlemmar/kunder medvetet eller omedvetet vare sig man vill eller inte. Kolla gärna in Frisk & Fri’s hemsida om just detta: http://aktivomtanke.se/ 

IMG_7100

Idag har jag inte bara funderat över ovan, utan jag har också varit ute och cyklat, och det var SÅ härligt! Jag cyklade mot Ulrika, eftersom SMHI sa att det var nordostlig vind, och jag vill inte ha motvind hem. Nu var vinden iofs obefintlig, men bara lite lite vind kan påverka mer än vad man tror! Jag drog dock en riktig vinstlott vind eller ej, för när jag vände och cyklade hemåt så märkte jag att det var nerför hela vägen! Visst märkte jag att det var uppför dit, men det var inte alls lika tydligt. Hemåt riktigt flög jag fram och jag tänkte flera gånger på hur mycket jag tycker om att cykla. Jag är så glad för att jag är modigare nu, och inte bromsar i varenda sväng eller backe ;).

Typiskt att jag var så feg när vi var på Playitas. Nu hade ju t o m jag vågat utnyttja nedförsbackarna… Får ta revansch nästa gång ;).

