Vet du vad din vilopuls är? Och vet du hur du mäter den? Och vad som är en normal, låg respektive hög vilopuls?

Pulsen varierar mycket mellan olika människor… Vilopulsen påverkas hur vältränad man är, om man har någon sjukdom, genetik med mera. Maxpulsen är dock den samma oavsett vad man gör. Ev kan man behålla den på en hög nivå med bra träning, men generellt sett så sjunker den med ett slag per år från och med ca 25 års ålder. När en läkare tar pulsen vid ett besök och gör en bedömning så är ju pulsen endast en liten del av en undersökning. Det finns många faktorer som spelar in om en person är frisk eller sjuk. När jag pluggade till Sjukgymnast (Fysioterapeut) så lärde vi oss att en ”normal” puls var ca 70 slag per minut. Och det stämmer säkert om man tittar på en stor population. Dock så är det inte ovanligt att den är lägre, framför allt hos yngre, vältränade personer, men ibland även högre. Då kan det dock ha ett samband med något annat.

För att kontrollera sin vilopuls så mäter man tre tillfällen och sedan räknar ut ett medelvärde. Ofta får man rådet att mäta det första man gör på morgonen, men det passar inte på mig. Jag tror mina kortisolnivåer är höga på morgonen, för jag har alltid mycket högre puls då än på kvällen.

Antingen kan man mäta själv manuellt genom att sätta fingrarna mot halsen, eller handleden och räkna pulsslag under 60 sekunder, eller så kan man nu för tiden ladda hem appar på telefonen =). Jag använder en som heter Cardiio som lyser på pekfingret och då uppfattar pulsationer. Den funkar himla bra tycker jag, då man inte behöver titta på klockan samtidigt och ha koll på sekundrar.

Jag har under vintern sänkt min vilopuls och det känns himla gött. För det är ju et kvitto på att mitt hjärta är mer vältränat och inte behöver slå lika många slag för att få ut lika mycket syre till blodet. Coolt är vad det är! =)

 

