Etiketter

,

När jag har ett träningsmål så googlar jag. massor. Det känns som att ju mer jag läser desto starkare blir jag. Hehe. Så är det ju inte. Men man kanske lär sig något, och om inte annat så blir man galet motiverad!

Ofta googlar jag på ”pull ups”. Eller ”Chin ups”. Eller något sånt. Och oftast kommer det upp väldigt bra artiklar av väldigt vältränade människor. Jätteintressant! Men det jag har saknat är en blogg/artikel av någon som är på ungefär samma nivå som jag. Som verkligen minns hur frustrerande det kan vara att hänga där i räcket och inte lyckas, eller som vet hur många veckor det tog innan hen lyckades med sin första typ. Sen är det ju individuellt för alla. Men ändå.

Jag klarade precis min första (på länge) pull ups från ”dead hang” (dvs strikt utan hopp el likn) med supinerat grepp (handflatorna mot mig), dvs en ”chin up# (se videon, som dock är ett par år gammal, från när jag kunde ett par stycket på Playitas):

https://www.youtube.com/watch?v=LZMxnloulPo&feature=youtu.be

Och jag har nu målet att klara 3 st kippade pull ups till i maj. Alltså måste jag fortsätta träna på samma sätt, för då blir jag ju givetvis ännu starkare =). Och blir jag starkare, så kan jag lära mig kippa, och då har jag klarat kravet till tävlingen som jag är anmäld till….

Jag började med träningen igen slutet av oktober efter ganska lång ”sjukfrånvaro” från boxen. Då märkte jag att jag inte ens kunde dra mig upp lite. Fanns inte en chans! Många tror att man måste vara superfit eller ”deffad” för att man ska klara av att lära sig att dra upp sin egen kropp.  Men så är det INTE! Jag tänker aldrig mer ”dieta” och tänkte den här gången att”fasen, jag ska klara av det här utan att tänka banta, jag ska bli starkare!”. Och det är jag så himla glad för! Man kan väl bli stark i den kroppen man har! Jag tror att vem som helst kan lära sig det här, det gäller bar att kämpa på!

Hur som helst… Såhär har jag gjort:

Tränat excentriska (dvs vägen ”ner”) pull ups med både pronerat och supinerat grepp – ofta! Inte varje dag, minst en dag vila emellan… men ändå flera gånger i veckan om jag har hunnit! Dvs. Gå hellre till gymmet och gör detta och gör ingenting mer, om du är trött… än att hoppa över det många dagar. Jag tror att kontinuiteten är viktig! Eller om du har en stång hemma så är det ju ännu enklare! Man måste sätta lite press på musklerna för att vilja bli starkare…

Jag har använt en box/bänk/pall, tagit tag i stången och hoppat upp till översta läget. Där har jag hängt kvar så länge jag har kunnat och sedan sänkt mig ner långsamt. <- Detta är grejjen!

Pronerat kunde jag kanske från början 5 sekunder, och supinerat betydligt längre… sen har det där förbättrats. Första repetitionen har jag kunnat hålla längre, och sen efter ett par till har jag knappt orkat hålla kvar någonting. Då har jag sänkt mig ner tidigare såklart men försökt att hålla emot.

Jag har gjort ungefär 3-4 ev 5 repetitioner i 6 set, med ca 3 minuter vila mellan. Tänk på att excentrisk träning faktiskt är tung styrka! Så blir man väldigt trött eller får jättemycket träningsvärk så ska man respektera det, vila då en extra dag…

Sen.. när du väl kan en… för det kommer du att kunna! Så gör en vanlig så fort du får chansen! Och sen fortsätt träna excentriska på samma sätt!

1400296_10151667111327657_766611343_o

Det är roligt med pull ups!

Jag har alltså hållit på i 2 månader och 11 dagar, och just fokus på detta har jag nog haft sedan förjan av december. Så det behöver inte ta så himla lång tid! Ät mat, ät godis om du känner för det, och träna! Det är det som är grejjen 🙂 Träna! Det är kul!

 

 

 

