Hade ett så himla bra snack med Ella och Joanna i boxen idag. Ang. det här med mathets och utseende/fitness och hälsa. Vet knappt hur vi kom in på det, men jag tar alla chanser till extra vila mellan mina set ;)…

Vi var väl alla ganska så överens om att det idag är svårt att finna vältränade människor som inte HAR eller HAR HAFT ett tveksamt och sorgligt förhållande till mat.

Är inte det ganska tråkigt? Att något så härligt som träning ska infekteras av en skev världsbild som framkallar ätstörningar. Ja hela samhället är ju ätstört, så är det så konstigt om många individer får problem? Ätstörningar i varierande grad givetvis. Men det är en väääldigt stor skillnad på att vara hälsomedveten och vilja ta hand om sin kropp och att dagligen och till slut slaviskt räkna på kalorier och makronutrienter.

Det är sjukt att förskolebarn utbildas i näringslära (ja jag såg något exempel någonstans), det är FÖRÄLDRARNAS ansvar att ha koll på sådant. Barn skall inte behöva tänka! Varför innehåller de flesta (i alla fall många) bloggar om mat, där man inte bara tipsar om god, näringsrik mat, utan även ”måste” skriva ut kalorier, antal kolhydrater etc. Varför?

Det är mycket möjligt att det finns personer som kan följa ett mer eller mindre strikt kostschema en kortare eller längre tid utan att bli ”störda”, men jag tror inte de är så många… Och jag tror det är många som tror att de kan göra det, och sen inte upptäcker att de mår dåligt av det, förrän det är ”försent”… Och sjukt svårt att må bra igen.

Jag trodde att crossfit-världen var lite mer avslappnad än ”fitness- och gymvärlden” men nu verkar det ha smittat av sig även hit. Jag har haft lite koll på en riktigt duktig crossfit-tjejs blogg ett tag för att jag har tyckt det varit så härligt att hon har skrivit om bra träning, om HÅRD träning, om god mat, frukostar som  har varit ”rejäla”. Hon har lagt upp bilder på en jäkligt vältränad – stark –  kropp som har svettas rejält och där fokus har varit på TRÄNING och inte på att visa upp rumpan i en bra vinkel. Döm om min förvåning och besvikelse när denna tjej stolt skrev ett inlägg om fettmätning och att hon skulle köra igång en ”kom iform innan jul”-grej där målet var att ”tighta till”. Åh vad jag kräks av det uttrycket! Även om det inte skulle ha något med utseende att göra (vilket det såklart har) så blir det ändå ett budskap om att man inte kan leva ”normalt” för att kunna prestera.

Självklart är det så att en lättare kropp kanske är lättare att dra upp i några fler pull ups, MEN är det inte jävligt mycket coolare att klara pull ups eller dips eller whatever i den kropp man är? Bara att man är stark?

Det är i alla fall mitt mål. Att klara av alla möjliga övningar så småningom utan dieter som jag bara mår så jävulskt dåligt utav.

Och tyvärr måste jag väl lägga till detta; Det jag har skrivit ovan betyder inte att det är fel att äta näringsriktigt, nyttigt och vara mån om sin hälsa. Men jag tror, och HOPPAS att fler kan slappna av lite och äta vanlig mat… och träna hårt och må bra så.

Ella och Joanna, ni är så jävla starka och bra och ni har så väldigt sunda tankar och värderingar. Tack för att ni är så bra förebilder i en sjuk värld!

DSC_0156_2

 

