Jag har varit inne på det flera gånger tidigare i bloggen, men blev inspirerad idag igen när jag tittade på Svett och Etikett och avsnittet som handlar om crossfit. Kalle säger på slutet att man måste hitta ”sin” träning och varför man själv vill göra det, och det behöver inte vara att bli bra, eller bäst, eller ha exakta siffror i ett excell-dokument. Det kan vara att må bra. Det är det för mig. Jag älskar känslan som träning ger, oftast under själva passet men framför allt efteråt. De här lyckohormonerna som tillsammans med svetten rinner ner för kroppen.

Sen när man klarar något nytt, eller kommer över en gräns som jag inte klarat förut… Det är häftigt!

Igår på passet skulle vi köra en Hero-Wod som kallas ”Daniel” som bestod av: 50 pull ups, 400 m löpning, 21 thrusters, 800 m löpning, 21 thrusters, 400 m löpning och slutligen 50 pull ups. Jag klarar inte en pull ups ens, och således inte 50, så jag skalade till ringrodd. Det blev jobbigt det med.

Det var ett härligt pass, där löpsträckan kändes typ segare än hela halvmaran…. Jag längtar dock tills jag kan göra pull ups på riktigt! Jag vill kunna ett par stycken strikta och sen vill jag lära mig att kippa. Alla mina pass där det nu ska ingå pull ups eller push ups går så satans långsamt, eftersom jag är så svag i det.

Jag har tidigare tänkt (och tänker nog lite fortfarande) att det är svårt att lära sig pull ups för att jag är så ”tung i kroppen”, men va fasen… om det finns folk som klarar viktade pull ups, dvs när man hänger på extra vikt så känns det inte som att man måste vara supertunn för att lära sig övningar med egen kroppsvikt. Det är ju bara löjligt och skapar onödig stress. Stress över kropp och vikt som absolut inte ska få förstöra mina dagar. Jag får bli lite starkare bara!

Nej. Jag tränar för att det är roligt, för att må bra, för att jag inte kan tänka mig ett liv utan det, och jag äter för att det är gott, för att jag är hungrig och jag tänker inte hålla på med dieter eller försöka gå ner några kilon. Aldrig mer. Jag är jag och jag lever det liv jag vill. Hur kroppen sen ser ut eller väger märks efter hand. Det är inte därför jag tränar. Och den är fin och bra hur den än är… En person är värd på mycket mer än att fundera över sånt på dagarna.. När det finns så mycket annat att tänka och fundera över!

Puss på er och trevlig helg!

