I söndags när jag joggade kändes benen som bly, och jag insåg efteråt att jag nog borde ha vilat. Även om det är viktigt för mig att springa inför halvmaran i juni så är det ju bara korkat att inte låta kroppen återhämta sig ordentligt. Givetvis hoppade jag över den inplanerade styrketräningen på eftermiddagen (hur tänkte jag där??) och tog en lång em och kväll i soffan istället.

Jag har också bestämt mig för att inte springa något alls denna vecka. Det är aldrig värt att överanstränga sig, för det är då skadorna kommer. Det är faktiskt himla viktigt! Jag har varit där, så jag vet..

Facebook har ju nu en minnesfunktion, som varje morgon påminner om gamla inlägg. Idag kom det en status från den 28 april 2010:

Är så otroligt taggad på träning nu!! Kom precis in från en timmes löpning (okej, jogging är väl ett bättre ord) och nu ska jag fixa mig lite mat 🙂 🙂 Lite engelsk artikel på det så är ju kvällen fixad!

Detta var precis innan jag blev skadad. Minns att jag sprang ”Kungsholmen runt” som är en mil den 4 maj, dvs några dagar senare, och veckan efter kom rejäl smärta i benhinnorna, och några månader senare kom trots vila mina stressfrakturer i vänsterfoten. Glömmer aldrig hur jäkla ont det gjorde och hur ofattbart det kändes.

En timmes löpning är ju inget konstigt, men jag var sådär tränings-lyrisk då, precis som jag är nu och det gjorde att jag idag började tänka lite. Visst… nu har jag väldigt mycket mer kunskap än då, och tränar extremt mycket mer varierat än då. Men ändå… Det är lätt att bara köra på när det är så roligt, och inte stanna upp och ge kroppen vila.

Jag är kanske dålig på det nu med, när det är så roligt. Har massor träning inplanerad i veckan. Men jag ser till att sova mycket (lägger mig mycket tidigare än vanligt), äter mycket och som sagt: hoppar löpningen helt den här veckan.

Värt att notera är också att i crossfit så är passen ofta ganska korta. Intensiva, absolut.. men det handlar inte om att träna så hårt som möjligt, så länge som möjligt. Absolut inte. Det handlar om att träna smart! Ofta är den intensiva delen 10-15 minuter, resten är lugnare styrka och rörlighet. Viktigt att notera :).

