Etiketter

,

Idag innehöll träningen på Mjölby Crossfit Turskish Get Up, se video här eller bilden nedan för att veta vad jag snackar om ;). Denna övning handlar mycket om stabilitet och balans och jag är glad för att programmeringen i boxen fokuserar mycket på sådant.. för det behöver jag! Och alla… Det är liksom inte coolt att lägga upp en stabilitetsövning på instagram och facebook… utan det snackas mer (i allmänhet) om tunga vikter, eller explosiva övningar och inte så mycket på det där stora jobbet som faktiskt är grunden för en stark kropp.

Hur som helst så är det roligt att märka att man sakta men säkert får mer kontakt med de där musklerna och att kroppens olika delar undan för undan samarbetar bättre. Kul 🙂

copy-Turkish-Get-Up-4

Just på grund av detta kan det provocera mig något oerhört att vissa dissar crossfit av anledningen att det skulle vara hetsigt, stressigt och stor skaderisk. Javisst. Komplicerade övningar kan innebära risk för skador, men allt går ju ut på att lägga sig på rätt nivå, lära sig sakerna undan för undan, lämna egot hemma och ta allt i sin tid.

Personligen så upplever jag mycket mer stabilitets-, balans och coreträning i crossfit än på många andra ställen… Här kan ni läsa en väldigt bra artikel om just detta med att skala till sin egen nivå. Crossfit är för alla!

