Jag tänker att det kanske kan vara lite intressant att följa en tränings(crossfit)-blogg när den som skriver inte ännu är så himla duktig? Alltså jag… Hehe… När jag googlar crossfit så får jag upp många bloggar där personerna är superduktiga, och lägger upp videos på muscle ups, och tunga ryck etc. Och det är ju fantastiskt inspirerande att läsa.. men det är en lång väg dit.. och jag (som ändå är utbildad rätt mkt i ämnet) undrar hur fasen man kommer dit? Eller närmare i alla fall… För det som inte så ofta visas är ju att det krävs en jäkla massa arbete för att bli duktig, i vad som helst…

Det är ju inte bara att sätta upp ett mål, köpa snygga ändamålsenliga träningskläder.. utan det krävs blod, svett och kanske en tår! Men det glöms bort i glamouren när man slår på Gladiatorerna (eller har jag fel?..

Eleiko Sport Halmstad

Jag känner mig lite ensam i den här medelmåtte-nivån i bloggvärlden ;). Var finns bloggarna med vanliga svenssons som precis som jag tragglar med den där pull ups’en? Jag som är van vid träning, är ganska utbildad och kunnig, men inte är så stark och snabb som jag skulle vilja vara. Som har låååångt mer att lära.

Slarvar man med träningen av pull ups så lär man sig inte dra sig upp i en stång. Tränar man inte på frivändningar så blir man inte stark i det. Tränar man inte på burpees så blir man inte snabb i det. Inga konstigheter.

Jag kommer att från min nivå berätta om min träning, och framsteg, för de är jag övertygad om kommer att komma. Vet ni varför?

Jo… den här veckan har jag varit väldigt motiverad. Jag har på morgonen när jag har vaknat, verkligen längtat efter dagens pass och jag har känt hur det liksom spritter i hela kroppen av förväntan! Och längtan efter de där endorfinerna…

När jag sen är på plats, så är jag oftast lite nervös och rädd… kanske till viss del av prestationsångest. den är ju lite min följeslagare i livet. Men framför allt för att jag VET att det kommer att bli jobbigt. Jag undrar inför varje pass, hur jag kommer klara av utmaningen som jag ställs inför. Men det är ju också då man utvecklas.

IMG_0077_2

MEN… varje pass som kanske innan känns lite halvkul… typ, när jag ser att det ska vara burpees, eller box jumps eller liknande… så GÖR jag ju det ändå. Jag sitter inte hemma på röven i soffan. Utan jag GÖR det. Det spelar ju ingen roll om jag har hälften så hög låda i boxjumpsen än grannen, eller om jag gör 30 st burpee-box jump på 5 minuter medan grannen gör 61. För det är ju MIN kropp jag tränar i, och det är DEN som ska utvecklas!

IMG_0444

Och den här veckan (obs, jag vet att det är viktigt med vila också), så har jag:

  • Tränat många djupa back squat, front squat, air squat och suttit på huk och stretchat,
  • Jag har tränat flera och lite lättare knäböj, jag har tränat färre men tyngre, och jag har varierat djupet och letat mig fram till mjölksyrans svidande ankomst, och då fortsatt.
  • Jag har tränat box jumps vid två tillfällen.
  • Jag har gjort burpees vid flera tillfällen.
  • Jag har tränat frivändningar (och nu vet jag bara vad det heter på engelska) både av typen squat clean, hang clean, power clean och hang power clean.
  • Jag har tränat utfall, både med och utan extra vikt och med hopp.
  • Jag har tränat wall ball och kastat bollen högre än någonsin förut!
  • Jag har sprungit.
  • Jag har rott.
  • Jag har gjort armhävningar.
  • Jag har gjort pressar och push press.
  • Jag har tränat teknik i olympiska lyft.
  • Jag har haft jäkligt roligt!!!

10355021_10153120381436380_8708578955368099795_n

Ja, Nu kanske inte alla veckor kommer att bli såhär innehållsrika, men ändå.. detta måste ju bara ge resultat. För det gäller att hitta det man själv tycker är roligt… och sen göra det. Man måste inte lära sig att älska något som man eg tycker är astråkigt. Alla kan hitta någon form av träning som är rolig! Jag lovar!

Problemet med denna vecka nu är att jag inte har hunnit med den löpning jag ska. Så idag på lite lätt stela ben behöver jag ta mig runt en mil ungefär. Det kommer att gå men det kommer att gå långsamt. Det är okej.

Trevlig helg! =)

