När man gör crossfitinspirerade pass (alltså inte traditionell styrketräning utan mer cirklar, pulshöjande etc) så gäller det att fundera ut syftet med passet. Är meningen att pulsen ska upp mycket, ska den få sänkas någon gång under passet, är målet att öka kondition, styrka, mjölksyratålighet? Är det kanske den mentala styrkan som ska utmanas med ett riktigt ”grispass”?

Att ta en funderare på det här är avgörande för vilka övningar, repetitionsantal och vikter som sedan används.

I lördags när jag tränade med Stina (se tidigare blogginlägg) var det lite av en chansning hur det skulle bli, då jag var lite osäker på vikterna. Jag märkte då att pulsen sköts i höjden och att jag slarvade med mina burpees på slutet, p.g.a. trötthet och brist på spänst.

Idag drog jag därför ner antalet burpees, så att jag verkligen skulle vara säker på att göra dem bra (hopp ner/upp/klapp osv). Det blev fortfarande riktigt jobbigt, men bra!

Passet såg ut såhär (5 varv):

  • 5 st Chin Ups lila band (dvs minde hjälp än i söndags och jag ville orka alla utan att dela upp dem).
  • 10 st thrusters 25 kg. Lite tyngre än i lördags då jag hade 22,5 och det var meningen att utmana mig själv här.
  • 5 st Burpees som inte skulle behöva gå snabbt, Men vara explosiva upp och ner.
  • 10 st sit ups (En chans till återhämtning inför nästa varv).

Jag blev tvungen att dela upp mina chin ups övningen lite det sista varvet, men annars så gick det enligt plan. Pulsen gick upp men vi genomförde det. Lite vila mellan varven då jag hämtade vatten o.s.v., men det räknade jag med. Jag är ingen crossfit-masnin än ;).

Är nöjd med dagens träning =). Tidigare blev jag inspirerad av att gå in på olika crossfit-klubbars sidor där de presenterar ”dagens Wod”. Nu blir jag skrämd. Ha ha. Det finns alltså att jobba med!

