Det finns något som gör mig illa till mods.. Det är det här hur många människor ser på sig själva, och den brist på kärlek som verkar finnas till den egna personen. Vad värdet grundas i. Allt för ofta verkar det som att människor bedömer sitt egetvärde efter vad de gör, kanske på jobbet, men även på fritiden… istället för att inse att de är bra oavsett. Visst är det härligt att lyckas, och att känna sig duktig… men lyckan i livet ska väl inte enbart bero på den?

Tänk vad humöret kan gå upp och ned som en bergochdalbana beroende på vad som händer en dag… om man fick beröm på jobbet, eller om en kompis blev sur på dig, kanske på grund av ett missförstånd? Eller om du lyckades med ett bra träningspass, åt nyttig mat, tackade nej till bullen… eller tvärt om? Sa ja till bullen… vad hände med humöret då?

Jo det beror ju helt på.

Jag läste en kär väns statusuppdatering där hen beskrev dagen som ”felfri”, och istället för att bli enbart glad, för hens skull, så blev jag lite ledsen. För att hen då automatiskt lade en värdering i hens dag. Jag antar att hen syftade på att denne hållit sin matplan och träningsplan och därav var felfri. Vad hade hänt om hen ändrat på något? Jo, hen hade misslyckats. Och hur kul är det? Vad lämnar det för magkänsla när dagen är slut?

(Jäklar… hen är ett användbart ord ibland)

Sätter man upp regler för sig själv, så är det så otroligt lätt att misslyckas och då går man hela tiden ett steg fram, och två tillbaka, för hur enkelt är det att alltid följa sina regler? I alla liv händer det ju oförutsedda saker, som gör att promenaden kanske blev förkortad, att träningspasset inte blev av eller att man tog en extra macka, bulle, eller whatever.

För de flesta spelar det ju ingen roll om man lever felfritt eller ej. Och vem bedömer vad som är felfritt? Vad som är rätt och fel? Det finns ju alltid något som kan göras lite bättre… eller hur? Min fråga till dig som har såna här regler, och som vill ”lyckas” varje dag… är det någon dag som du är nöjd? Och vad händer den dagen du misslyckas?

Jag vet vad mitt svar är på ovanstående frågor, ochjag jobbar för att inte falla i fällan varje dag. Det är inte lätt, men det måste vara mer värt i längden att älska sig själv oavsett.

